Strhující příběh mladoboleslavské značky lemuje řada milníků, legendárních automobilů, osobností i jejich příběhů, které ji za 125 let existence etablovaly daleko za hranicemi rodných Čech. Připomeňte si vozy, které formovaly úspěšný příběh značky ŠKODA. Druhá část nám připomene vozy od roku 1945 do roku 1995.

1959 – ŠKODA OCTAVIA

ŠKODA OCTAVIA dostala skutečně libozvučné označení. Původně šlo o latinské ženské jméno, znamenající „osmá“. A proč osmá? Jde o pořadí modelu ve vývojové linii vozů ŠKODA s progresivním páteřovým rámem podvozku, ale současně také o osmý model v poválečné existenci automobilky. Každopádně vznikl bestseller, jehož kvality prokázaly i úctyhodné úspěchy v náročných závodech a soutěžích, včetně hattricku ve třídě na Rallye Monte Carlo. Zvláště skandinávští jezdci předváděli za volantem modelu OCTAVIA na sněhu a ledu pravé divy. Základní verzi se stupňovitou zádí brzy doplnila ještě praktičtější ŠKODA OCTAVIA COMBI, vyráběná až do roku 1971.

1960 – ŠKODA FELICIA

Vrstevnicí a zároveň sestrou modelu OCTAVIA se stala otevřená ŠKODA FELICIA, na přání (a za příplatek) dodávaná kromě textilní střechy i se snímatelným laminátovým hardtopem. Milovníci svižné jízdy toužili zvláště po výkonnější verzi „Super“ se dvěma karburátory. Vzdušná ikona přelomu 50. a 60. let vznikla v celkem 14 863 exemplářích. Dodnes patří FELICIA ze šedesátých let k nejoblíbenějším veteránům značky ŠKODA, o čemž svědčí i to, že FELICIA club spojující fanoušky tohoto modelu funguje od roku 1960 dodnes.

1964 – ŠKODA 1000 MB

V roce 1964 debutovala zcela nová generace automobilů ŠKODA se čtyřválcem umístěným u zadních poháněných kol. „Embéčka“, jednoho z nejlepších evropských vozů litrové třídy své doby, vzniklo na 443 tisíc kusů. Kromě technických fines, jako byl blok motoru vyráběný původní českou metodou tlakového lití hliníku, patřila k pýchám Mladoboleslavských také nová, moderně vybavená část továrny, umožňující výrazné zvýšení objemu produkce vozů ŠKODA. Vedle základního sedanu ŠKODA 1000 MB a silnější jedenáctistovky existovaly i dvoudveřové modifikace MBX. V rámci evropské produkce první poloviny 60. let velmi významně zastoupená koncepce pohonu byla pod okřídleným šípem rozvíjena až do počátku 90. let.

1970 – ŠKODA 110 R + ŠKODA 130 RS rallye

Elegantní kupé ŠKODA 110 R s konfigurací sedadel 2 + 2 vznikalo v závodě ve východočeských Kvasinách. Většina z 57 tisíc vyrobených „erek“ zamířila k zahraničním zájemcům. Do oka padne nejen ladně splývající linie střechy, ale také vkusné provedení sloupků B karoserie a dveře bez okenních rámů – o anatomických sedadlech či bohatě vybavené přístrojové desce nemluvě. Popularita kupé s věkem nijak neutrpěla, mezi sběrateli patří k velmi žádaným zástupcům „sedmdesátek“.

Na bázi ŠKODA 110 R navíc v roce 1975 vznikla legenda motoristického sportu, ŠKODA 130 RS. „Ereso“ si svými výkony v rallye i na okruzích vysloužilo přezdívku „porsche Východu“, s třináctistovkou o 140–183 koních uhánělo až 220 km/h!

1987 – ŠKODA FAVORIT

Model FAVORIT znamenal zásadní změnu koncepce pohonu vozů ŠKODA – od „vše vzadu“ ke „vše vpředu“. Motor vpředu a pohon předních kol odpovídal modernímu trendu doby, za sklopnou druhou řadou sedadel se uvolnil prostor pro zavazadla a současně se otevřela možnost výroby verzí kombi či pick-up. Vyvážené užitné vlastnosti přispěly ke zrodu další legendy značky ŠKODA. Atraktivní design karoserie navrhlo proslulé italské studio Bertone, k základnímu pětidveřovému hatchbacku brzy přibylo kombi FORMAN, užitkový vůz PICK-UP a další provedení, včetně sanitek: tato pomyslná rodina měla přes milion členů.

125 let ŠKODA AUTO: Ikonické vozy 1. díl 1895 – 1945

125 let ŠKODA AUTO: Ikonické vozy 3. díl 1995 – 2020