Závodní vůz Škoda 130 RS debutoval v roce 1975 
› V 70. a 80. letech 20. století vůz úspěšně soutěžil a dosahoval úspěchů v mezinárodních rallye a okruhových závodech 
› Výročí modelu připomíná speciální výstava v depozitáři prototypů a sportovních vozů ve Škoda Muzeu
 

Škoda 130 RS

Škoda Auto letos slaví 130 let od svého založení a zároveň si připomíná půlstoletí od veřejné premiéry vozu Škoda 130 RS na mosteckém okruhu. Díky řadě mezinárodních úspěchů na rychlostních zkouškách rallye a závodních tratích si tento legendární soutěžní vůz vydobyl trvalé místo v historii motorsportu. Jeho odkaz žije dodnes a označení RS se objevuje na nejdynamičtějších modelech současné nabídky značky Škoda. Kromě aktuální speciální výstavy v depozitáři prototypů a sportovních vozů ve Škoda Muzeu si česká automobilka toto výročí připomíná speciálním videem svého slavného závodního vozu

Škoda 130 RS je jedním z nejkóničtějších vozů historie mladoboleslavské automobilky. Ve své době získal řadu titulů v mezinárodních rallye i okruhových závodech. Škoda 130 RS navázala na silné stránky svých předchůdců, vozů Škoda 180 RS a 200 RS. Škoda 130 RS se díky své vynikající jízdní dynamice rychle stala zdatným soupeřem zavedených konkurentů. Díky mnoha vítězstvím v prestižních soutěžích si vydobyla v československém motosportu pověst siláka. U příležitosti 50. výročí premiéry jsou v současné době vystaveny tři exempláře vozu Škoda 130 RS v depozitáři prototypů a sportovních vozů ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi. Vozy jsou v depozitáři vystaveny do 27. dubna.

Hvězda na mezinárodní scéně rally i okruhů
Pouhý měsíc po své veřejné premiéře na mosteckém okruhu v dubnu 1975 dosáhl nově vyvinutý vůz Škoda 130 RS coupé – označený jako typ 735 – při svém prvním soutěžním vystoupení působivého výsledku. V závodě mistrovství Evropy cestovních vozů v Brně obsadily dva vozy Škoda 130 RS třetí a čtvrté místo ve třídě do 2000 cm³. Tento první úspěch připravil půdu pro velmi úspěšnou kariéru vozu 130 RS v motorsportu. Vůz získával trofeje jak v rámci východního bloku, tak na mezinárodní scéně, kde čelil tvrdé konkurenci předních západních značek.

Mezi úspěchy vozu Škoda 130 RS patří vítězství ve třídě na legendární Rallye Monte Carlo v roce 1977 a 12. místo v celkovém pořadí. Mezi další vynikající výkony patří osmé místo v celkovém hodnocení na Rallye Akropolis v roce 1979. V roce 1981 tento pozoruhodný úspěch zopakoval a opět prokázal schopnost překonat výrazně výkonnější soupeře.

Škoda 130 RS se prosadila i na okruhové scéně, když v roce 1981 získala celkový titul v mistrovství Evropy cestovních vozů – což byl její největší úspěch na okruhu – poté, co v předchozích sezónách neustále obsazovala první tři místa.

  

Klíč k úspěchu: Lehká konstrukce a vynikající jízdní vlastnosti
K pohonu vozu Škoda 130 RS sloužil kapalinou chlazený čtyřválcový motor o objemu 1,3 litru s rozvodem OHV, umístěný za zadní nápravou. Jeho výkon se postupně zvyšoval z původních 113 koní až na 142 koní v okruhové závodní verzi. Díky použití panelů z hliníkové slitiny a komponentů ze sklolaminátu pro stavbu karoserie, vážil závodní vůz pouhých 720 kg, což mu umožnilo dosáhnout maximální rychlosti 220 km/h. Skutečná síla mladoboleslavského soutěžního vozu však spočívala v jeho ovladatelnosti a obratnosti. Jeho vyvážená konstrukce dodávala jistotu ve všech jízdních podmínkách. V původní tovární specifikaci bylo vyrobeno téměř 200 kusů vozu Škoda 130 RS, další desítky kusů byly postaveny soukromě s využitím továrních komponentů.

Odkaz ikonického označení RS žije v dnešních modelech i motorsportu
Právě na modelu Škoda 130 RS se objevilo označení RS – Rally Sport, které se od té doby stalo ikonickým symbolem vysoce výkonných modelů značky Škoda. Toto sportovní dědictví dnes pokračuje ve vybraných modelech současné nabídky značky.

Na mezinárodní scéně motorsportu pokračuje Škoda Fabia RS Rally2 v prosazování jména RS v kategorii WRC2.