„Kvasiny jsou srdeční záležitost,“ říká Bohuslav Čtvrtečka (80), dlouholetý zaměstnanec, který v Kvasinách dodnes působí jako průvodce

Očima pamětníka

Bohuslav Čtvrtečka oslavil letos 27. července pracovní výročí 65 let v plné síle a dobré náladě, která jej neopouští. Vyrůstal v Kvasinách a do závodu nastoupil ve svých 15 letech v roce 1959 jako nástrojař. V roce 1971 se stal vedoucím kanceláře technické kontroly a zástupcem vedoucího Technické kontroly a Odboru

Co si vybavíte z dětství, když se řekne závod Kvasiny?
Otec zde pracoval od začátku výroby vozů už u Janečků a doma se o dění ve fabrice denně hovořilo. Tehdejší továrna byla relativně malá, a tak mě tam, jako malého kluka, vodíval za ruku. V továrně jsem obdivoval tehdejší technologii výroby. Vzpomínám i na zaměstnance lakovny, kteří byli od hlavy až k patě potřísněni barvou, která se ten týden právě stříkala.

I po začlenění pod značku Škoda, respektive podnik AZNP, to zůstával malý provoz?
Vstupem závodu do AZNP došlo k pozitivním změnám, i když nás provázely neustálé tendence učinit z Kvasin výrobnu pouze náhradních dílů. Ale profesionalita konstruktérů, řemeslníků, vedení a srdeční vztah k závodu výrobu automobilů vždy udržely. Toho všeho jsem byl svědkem a jsem rád, že svým dílem jsem k tomu i přispěl.

Jaký byl největší zlom pro Kvasiny?
Nejprve svatba s Volkswagenem. Ten poctil námi vyráběný model Škoda Pick-up označením koncernový vůz, protože se i díky kvalitní výrobě dodával na některé trhy jako VW Caddy. Měnil se systém výroby, organizace, pořádek. A bez toho by nebyl představitelný druhý zlom: rozhodnutí o produkci vlajkové lodi značky Škoda ‑ první novodobé generace modelu Superb.

Co se tehdy změnilo?
Doslova vše. Byla to ohromná výstavba od základu nových hal, konečně jsme měli špičkovou lakovnu, montážní hala představovala absolutní špičku. Zásadní byla i výstavba moderní svařovny. Produkce se několikanásobně zvětšila a nastartovala moderní éru závodu, který od té doby udával a dodnes udává tón v inovacích a efektivitě výroby.

Jak probíhala další modernizace závodu po zavedení vozu Superb?
Superbem to neskončilo, ale naopak začalo. Při spuštění výroby vozu Superb v roce 2001 jsme se právem pyšnili sedmi roboty. V současné době už jich je v podniku hodně přes tisíc. Dnes Kvasiny lákají nejen zájemce o dobrou práci, ale také experty na moderní technologie a výpočetní techniku, jsme špičkový podnik v rámci celého průmyslového a strojírenského odvětví. Také si myslím, že jsou dnes Kvasiny mnohem víc známé nejen u nás, ale i v zahraničí. O to se snažím i já, popularizovat význam závodu Kvasiny při exkurzích nebo mezinárodních srazech historických i současných vozů naší značky, které pomáhám organizovat.

Co dnes návštěvníky v Kvasinách nejvíce překvapí?
Většina návštěv z tuzemska i zahraničí po návštěvě závodu je v údivu z řady věcí. V samotném podniku jsou ohromeni z počtu automatizovaných zařízení, robotů či autonomních vozíků, které jak ve futuristickém filmu jezdí po halách a slouží k zásobování. Doslova šokující bývá skutečnost, že na montážní lince je skoro každé auto jiné, což klade velké nároky na logistiku a organizaci výroby. Když osobně vidíte přímé dodávky dílů na linku systémem Just-in-time, nemusíte být expert na automobilovou výrobu, abyste pochopil, že Kvasiny patří na špičku i ve srovnání se zahraničím. A na závěr jsou lidé v úžasu z toho, jak je zde krásná a historická krajina, často navštíví i místní zámek a okolí.

Jak se proměnil za ty roky okolní region?
Dříve jsme bývali podhůří, takový krásný, ale zapomenutý kout. Význam závodu v Kvasinách ovšem znamenal i rozvoj celého regionu. Ostatně i já osobně si velmi vážím toho, že mi Škodovka dala celoživotní práci, příležitost dalšího vzdělávání, možnost poznat život v jiných částech světa. Dnes se to pokouším vracet formou výkladů při exkurzích a různých akcích.