Strhující příběh mladoboleslavské značky lemuje řada milníků, legendárních automobilů, osobností i jejich příběhů, které ji za 125 let existence etablovaly daleko za hranicemi rodných Čech. Připomeňte si vozy, které formovaly úspěšný příběh značky ŠKODA. První část nám připomene vozy před rokem 1945.

1905 – LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A

Na úspěchy jízdních kol SLAVIA a motocyklů LAURIN & KLEMENT, gradující v roce 1905 titulem neoficiálního mistra světa z Dourdanu u Paříže, navázala premiéra prvního automobilu z Mladé Boleslavi. L&K VOITURETTE A s litrovým vidlicovým dvouválcem o tehdy dostačujícím výkonu sedmi koní vynikala snadnou ovladatelností, slušnou dynamikou a atraktivním poměrem cena/výkon. Na novinku dosahující rychlosti až 40 km/h v dalších letech navázaly modely opět označené písmeny. Původní VOITURETTE A zazářila i na filmovém plátně: falešný baron RuPert von Kratzmar (Miloš Kopecký) laurinkou uniká newyorskému detektivu Nicku Carterovi (Michal Dočolomanský) ve filmu Adéla ještě nevečeřela.

1911 – LAURIN & KLEMENT S

Velmi zdařilá modelová řada S se udržela v nabídce mladoboleslavské automobilky úctyhodných 14 let a stala se tehdy jejím bestsellerem: vznikla ve více než 2 000 kusech. I díky „esku“ se značka LAURIN & KLEMENT záhy vypracovala na největší automobilku více než padesátimilionového Rakouska-Uherska. Například verze L&K Sg dávala v roce 1913 na výběr z deseti základních provedení karoserie, včetně kupé Doktor či Lady nebo užitkového provedení Progress.

1925 – LAURIN & KLEMENT/ŠKODA 110

V roce 1925 spojila mladoboleslavská automobilka LAURIN & KLEMENT síly s jedním z největších strojírenských podniků a zbrojovek středoevropského regionu, plzeňským gigantem Škoda. Přechodový model L&K/ŠKODA 110 byl k mání v celé řadě modifikací, s otevřenými karoseriemi, ale i s pevnou střechou. Princip dvou vozů v jednom naplňovala originální stavebnice s odnímatelnou zadní částí: plnohodnotný osobní vůz se díky nástavci změnil v praktický dvoumístný valníček. Živnostník tak mohl v neděli „udělat něco pro rodinu“ a vydat se s ženou a ratolestmi na výlet, zatímco v týdnu stejným vozem rozvážel své zboží.

1934 – ŠKODA SUPERB

Když se koncem roku 1934 hledalo jméno pro novou vlajkovou loď značky ŠKODA, padla volba na SUPERB. Výroba šestiválcových automobilů Š 640 SUPERB se naplno rozjela v roce 1935. K exkluzivním prvkům výbavy patřil vestavěný radiopřijímač s šesti lampami či palisandrová skříňka zabudovaná ve stěně, která oddělovala prostor pro řidiče od komfortní zóny vyhrazené pasažérům z řad politiků, diplomatů i podnikatelů. Mezi zákazníky nechyběla zlínská obuvnická firma Baťa, jejíž sortiment zahrnoval také stejnojmenné pneumatiky, používané i na vozech ŠKODA.

1936 – ŠKODA POPULAR Monte Carlo

V lednu 1936 se ŠKODA POPULAR na náročné trati proslulé Rallye Monte Carlo umístila na skvělém druhém místě kategorie vozů do 1 500 cm3. Vedení automobilky kulo železo, dokud bylo žhavé: zákazníkům zanedlouho nabídlo sportovní automobil v provedení roadster či kupé, připomínající tento skvělý sportovní výsledek. Kromě progresivních technických řešení jako byl tuhý a přitom lehký páteřový rám podvozku, nezávislé zavěšení všech kol nebo hnací řetězec v konfiguraci transaxle zabodovala ŠKODA POPULAR Monte Carlo také svou elegantní aerodynamickou karoserií.

125 let ŠKODA AUTO: Ikonické vozy 2. díl 1948 – 1995

125 let ŠKODA AUTO: Ikonické vozy 3. díl 1995 – 2020