Před padesáti lety opustilo brány mladoboleslavského závodu legendární „eMBéčko“. Byla to doba, kdy vozy s okřídleným šípem přišly s novou koncepcí malého osobního vozu. 21. března 1964 byla světu představena ŠKODA 1000 MB lidově pojmenovaná „eMBéčko“.

ŠKODA – 990 „NOV“

skoda 1000 mb 18První rozhodnutí vyrábět nový lidový vůz padlo již v roce 1955. Od té doby se vyrobilo několik prototypů, z nichž poslední tři z roku 1959 nesly již znaky embéčka.  V letech 1960 až 1961 byla vyrobena padesátikusová prototypová série ŠKODA 990 NOV Favorit.

skoda 1000 mb 14Ještě před samotnou výrobou bylo vyrobeno několik prototypů různých karosářských variant. Například dvoudvéřový Roadster Š990 z roku 1961 nebo přestavbou čtyřdveřového prototypu ŠKODA 990 NOV vzniklo v roce 1963 „KOMBI“.

ŠKODA 1000 MB Standart

skoda 1000 mb 2021. března 1964 byl na tiskové konferenci v AZNP Mladá Boleslav představen poprvé nový osobní vůz ŠKODA 1000 MB. Výroba byla slavnostně zahájena 1. dubna, kdy bylo vyrobeno sedm vozů, z nichž jeden byl exportován do NDR.

Nové eMBéčko odstartovalo novou epochu mladoboleslavského závodu. Škodovka přišla s úplně novou koncepcí lidového vozu, který měl samonosnou karoserii a motor s hliníkovým tlakově litým blokem. Tomuto litrovému motoru (988 ccm) se také říkalo čtvercový, protože jeho vrtání bylo stejné jako zdvih (68mm).
skoda 1000 mb 08
Že se jednalo opravdu o moderní vůz, naznačovala i koncepce vše vzadu (motor a poháněná náprava). V té době toto řešení používaly i jiné světové automobilky, např. Renault 8. Z počátku bylo eMBéčko pouze čtyřmístné, až po modernizaci v roce 1966 mohlo pojmout pět cestujících.

ŠKODA 1000 MBG a MBX De-Luxe

skoda 1000 mb 05Po modernizaci v roce 1966, kdy eMBéčko ztratilo široký úsměv a byly zařazeny vozy s vyšší výbavou De-Luxe. Současně přišly do výroby novinky v podobě dvoudvéřového modelu ŠKODA 1000 MBX. Jeho motor byl osazen dvěma karburátory a měl větší výkon. Stejný motor se také montoval do čtyřdveřové karoserie pod označením ŠKODA 1000 MBG.

ŠKODA 1100 MB a MBX

V roce 1967 zvětšili u stávajícího motoru vrtání na 72 mm, čímž se objem zvýšil na 1107 ccm a výkon s jedním karburátorem se vyrovnal výkonu dvoukarburátorové verze (52 koní).

ŠKODA 1000 MBT

Nesmíme ani zapomenout na typ Tourist, což byla tak trochu ožebračená verze Standart.

Legenda žije

skoda 1000 mb 30V poslední době je „eMBéčko“ velice vyhledávaným veteránem. Není veteránské akce, na které by se alespoň jeden vůz neobjevil. Má i své srazy Den s eMBéčkem nebo Sraz MBX/MBG, který se každoročně pořádá v Mladé Boleslavi.

O eMBéčku bylo vydáno i několik knih. Tou poslední je titul Legendární Škoda 1000 MB od pana Jana Tučka, kterou vydalo nakladatelství Grada.

Pokud Vás některé zaujala láska k embéčku a rádi by jste si ho také pořídili, máme tu pro vás dvojdílnou reportáž na portálu SKODAHOME.cz z renovace vozu ŠKODA 1000 MBG – úvod a ŠKODA 1000 MBG – závěr.

skoda 1000 mb 13ŠKODA 1000 MB Standart – 349.348 vozů
ŠKODA 1000 MB De-Luxe – 53.144 vozů
ŠKODA 1000 MBG De-Luxe – 3.287 vozů
ŠKODA 1000 MBX De-Luxe – 1.403 vozů
ŠKODA 1100 MB De-Luxe – 22.487 vozů
ŠKODA 1100 MBX De-Luxe – 1.114 vozů
ŠKODA  1000 MBT Tourist – 12.358 vozů

Celkem „eMBéček“ – 443.141 vozů