Hned tři vynikající veterány značky ŠKODA slaví v letošním roce osmdesáté narozeniny: ŠKODA Popular, ŠKODA Rapid a ŠKODA Superb. Atraktivní trio položilo v roce 1934 základní kámen vzestupu značky ve třicátých letech, kdy se ŠKODA stala nejprodávanější značkou na domácím československém trhu a jednou z neuznávanějších automobilek v Evropě. Vozy svého času stanovovaly nová měřítka v oblasti techniky, designu a poměru ceny a užitné hodnoty.
ŠKODA slaví osmdesáté narozeniny
Automobilka představila všechny tři modely v průběhu několika měsíců, což představovalo skutečnou modelovou ofenzívu. Novinky z Mladé Boleslavi zaujaly tehdy novým konstrukčním řešením: namísto do té doby používaného žebřinového rámu byl u všech tří modelů použit páteřový rám. ŠKODA navíc zavedla nezávislé zavěšení kol, kromě toho v roce 1937 následovaly moderní motory s rozvodem OHV se shora zavěšenými ventily.
Trio vozů posunulo značku kupředu. Již v roce 1936 se ŠKODA s téměř 3.000 prodaných vozů poprvé stala jedničkou na československém trhu a zaznamenávala i významné exportní úspěchy.
ŠKODA Popular: Prodejní šlágr z Mladé Boleslavi
S vozem ŠKODA Popular debutoval v únoru 1934 poprvé model značky ŠKODA, který měl vedle numerického označení i vlastní jméno. A Popular dodržel to, co svým jménem sliboval. Lehký a cenově výhodný model se stal mimořádně populárním vozem, kterým si široké vrstvy zákazníků splnily svůj dávný sen o skutečně lidovém voze. Čtyřmístný automobil se neprodával pouze jako sedan, ale i jako dvoudveřový „tudor“ nebo jako polokabriolet, k dispozici bylo i dvoumístné provedení roadster a dodávkový vůz.
Malý vůz, který byl na trh uveden s označením ŠKODA 418 Popular, byl zpočátku poháněn agregátem o výkonu 18 koňských sil se zdvihovým objemem 903 cm3. Ve stejném roce přibyl ještě větší čtyřválcový motor o objemu 995 cm3 a s výkonem 20 koňských sil (ŠKODA 420 Popular). V roce 1937 pak model získal nový čtyřválcový agregát o výkonu 27 koňských sil a moderním ventilovým rozvodem OHV (ŠKODA Popular OHV). Maximální rychlost činila úctyhodných 100 km/h. V roce 1938 následoval model ŠKODA Popular 1100 OHV s motorem o objemu 1.089 cm3 a výkonem 30 k, v roce 1940 pak ŠKODA Popular 1101 s motorem o výkonu 32 k a řada dalších variant.
ŠKODA Popular se rychle stal nejprodávanějším automobilem v tehdejším Československu. V letech 1934 až 1946 prodala ŠKODA celkem přes 20.000 vozů ŠKODA Popular, z toho bylo 6.000 vozů exportováno do zhruba 50 zemí. Malý vůz se vyvážel nejen na evropské trhy, ale i do zámoří. Model se mimo jiné prodával v Číně, Indii, v mnoha afrických a jihoamerických státech.
Podstatným důvodem velké obliby modelu ŠKODA Popular byla jeho vysoká spolehlivost. Pověst mimořádně robustního a všestranného vozu podpořila ŠKODA řadou dálkových jízd. V květnu 1934 se sedm mladých lidí vydalo ve třech vozech ŠKODA Popular na cestu z Prahy do Kalkaty. Bez technických poruch ujeli zhruba 11.000 kilometrů. Ve ŠKODA Muzeu v Mladé Boleslavi jsou dnes k vidění originální fotografické záběry z této jízdy. Následovaly pak další jízdy, mezi nimi cesta po USA a Mexiku, kterou v roce 1936 podnikli manželé Elstnerovi: pod heslem „100 dní v malém voze“ ujeli ve voze ŠKODA Popular téměř 25.000 kilometrů.
Také na soutěžních tratích Popular dokazoval, co v něm vězí. V lednu 1936 se Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman s dvoumístným vozem ŠKODA Popular Sport v provedení roadster účastnili slavné Rallye Monte Carlo. Popular se hned napoprvé umístil na druhém místě ve své objemové třídě a na dvanáctém místě v celkovém hodnocení. Povzbuzena úspěchem v této soutěži, představila značka mimořádně sportovní modely pod jménem ŠKODA Popular Sport „Monte Carlo“. V letech 1936 až 1938 bylo vyrobeno 70 těchto vozů v provedení roadster nebo jako aerodynamické kupé. Jeden exemplář se dnes nachází ve sbírkách ŠKODA Muzea.
ŠKODA Rapid: Úspěšný ve střední třídě
Taktéž v roce 1934 slavil svou premiéru nový vůz ŠKODA Rapid. Jako větší sourozenec modelu Popular byl ŠKODA Rapid novým typem střední třídy. Pod kapotou pracoval čtyřválcový motor o objemu 1.195 cm3 a výkonu 26 koňských sil. Vozy prvních sérií se nabízely jako dvoudveřový tudor, čtyřdveřový sedan nebo dvoudveřový kabriolet. Nejčastěji vyráběná verze měla agregát o objemu 1.386 cm3 a nejsilnější model, který se vyráběl až do roku 1947, měl motor o objemu 2.198 cm3. Celkem prodala ŠKODA téměř 7.000 vozů typu Rapid.
Také ŠKODA Rapid prokázal své schopnosti mimo jiné i při dálkových jízdách. V roce 1936 objel tehdejší ředitel Československého automotoklubu Břetislav Procházka se svým přítelem Kubiasem ve voze ŠKODA Rapid za pouhých 97 dní celý svět. Trasa obou cestovatelů vedla přes Rusko a Persii, indickou pouští, poté projeli Čínu a Japonsko a lodí se přepravili do USA. Lodí pak cestovali z New Yorku do Evropy. Přes kontinent se s Rapidem vrátili po vlastní ose.
V létě 1938 debutoval společně s modelem ŠKODA Popular 1100 OHV také nový ŠKODA Rapid 1500 OHV. Automobil měl čtyřválcový motor o objemu 1.558 cm3 a výkonu 42 koňských sil.
ŠKODA Superb: Automobilový luxus
Představením modelu ŠKODA 640 Superb koncem roku 1934 pak automobilka udělala působivou tečku za tímto bohatým rokem. Sériová výroba naběhla v březnu 1935. Od té doby je jméno Superb synonymem mimořádně luxusních automobilů z Mladé Boleslavi.
Pro civilní trh bylo do roku 1949 vyrobeno celkem 600 vozů ŠKODA Superb. Nejprodávanější variantou byla čtyřdveřová limuzína se šesti postranními okny. V nabídce byl kromě této varianty také čtyřdveřový sedan a kabriolet.
5,50 metru dlouhý vůz ŠKODA 640 Superb poháněl řadový šestiválec o objemu 2.492 cm3 a výkonu 55 koňských sil prostřednictvím moderní čtyřstupňové převodovky. Díky zadní nápravě, odpružené příčnou listovou pružinou, cestovala posádka velice pohodlně. Navíc byl Superb jako první vůz značky ŠKODA vybaven hydraulickými brzdami.
Ventilový rozvod OHV byl od roku 1938 nasazen i v modelu Superb. Modernizovaný ŠKODA Superb 3000 poháněl řadový šestiválec o výkonu 80 koňských sil, se kterým vůz dosahoval maximální rychlosti 120 km/h. Následoval ŠKODA Superb 4000 s motorem o objemu 3.991 cm3.