› Škoda Hispano-Suiza (1928): Premiéra nově zrenovovaného exkluzivního modelu
› Škoda Superb OHV (1948): Vlajková loď, která nese tradiční typové označení Superb
› Škoda 1100 OHC Coupé (1959): Jediný dochovaný exemplář krásného závodního kupé
› Škoda Fabia WRC (2003): 20 let úspěšného angažmá řady Fabia v motoristickém sportu
ŠKODA Auto
V rámci 33. ročníku výstavy historických vozidel a youngtimerů Techno Classica v německém Essenu představí Škoda Auto ve dnech 12. až 16. dubna řadu unikátních vozů, které formovaly 128letou historii české značky. Hlavní pozornost bude tentokrát věnována závodním speciálům a dále vlajkovým lodím. Impozantní dominantou expozice bude nově zrenovovaná luxusní Škoda Hispano-Suiza (1928), která v Essenu zažije výstavní premiéru. Start originálního závodního motoru Škoda vozu 130 RS na stánku připomene jak působivě znělo “Porsche východu”.
Stánku automobilky Škoda bude tentokrát dominovat jeden z konstrukčně nejprogresivněji řešených exkluzivních evropských automobilů sklonku 20. let minulého století: Škoda Hispano-Suiza (1928). Exponát Škoda Muzea, budící pozornost individuálně řešenou karoserií od nezávislé pražské společnosti J. O. Jech, bude v Essenu prezentován ve výstavní premiéře, po náročné profesionální renovaci. V období 1926 až 1929 vzniklo v licenci francouzsko-španělské značky Hispano-Suiza (modelu H6B) pouze 100 kusů Škoda Hispano-Suiza 25/100 KS. Automobil s impozantním rozvorem 3690 mm poháněl zážehový šestiválec 6,6 l s rozvodem OHC, poskytující již při 1600 otáčkách výkon 100 k (74 kW) a krátkodobě až 135 k (99 kW) při 3000 min-1. Mimořádnou spolehlivostí vynikalo nejen zdvojené zapalování, ale také mechanické brzdy. Jejich posilovač s progresivním účinkem využíval kinetické energie asi dvoutunového vozidla, dosahujícího rychlostí více než 120 km/h. V polovině září 1926 podnikla firma Hispano-Suiza porovnání originálu s licenčním vozem Škoda a konstatovala v řadě ohledů vyšší kvalitu české produkce, mj. přesnější řazení i řízení.
Do dnešních dnů se dochovala jen hrstka vozů Škoda Hispano-Suiza. K nejatraktivnějším patří vystavený exponát Škoda Muzea, nesoucí výrobní číslo podvozku 469 a osazený motorem číslo 1181. Od 22. září 1928 jej používal průmyslník Robert Mandelík, prezident Spolku československých rafinerií cukru. Po druhé světové válce se robustní, výkonný a rychlý automobil dočkal přestavby na hasičský vůz s tažným zařízením, na přelomu tisíciletí prošel u soukromého majitele první renovací. Od roku 2010 je součástí sbírek Škoda Muzea, kde v srpnu 2019 odstartoval náročný restaurátorský projekt, opírající se o důkladné rešerše archivních materiálů a usilující o důsledné uvedení vozu do původní podoby.
Působivý historický vývoj vlajkových lodí mladoboleslavské značky, která první řadový osmiválec vlastní konstrukce představila v Berlíně a Paříži již v roce 1907, připomene také nositel tradičního typového označení Superb. Škoda je používala v období 1934-1949, novodobá historie se píše od roku 2001 a v letošním roce bude představena již čtvrtá novodobá generace modelu Superb. Vystavený sedan Škoda Superb OHV (1948) s řadovým šestiválcem 3,1 l/80 k (59 kW) pochází z poválečné série o 158 kusech, podvozek z hlavní továrny v Mladé Boleslavi tehdy karosoval pobočný výrobní závod v Kvasinách. Po 20 letech služby, v roce 1968, se tento vůz stal jednou z prvních akvizic zřizovaného Škoda Muzea. Precizní renovace byla dokončena roku 2019.
Škoda 1100 OHC Coupé (1959) patří k milníkům již 122leté tradice úspěšného angažmá Mladoboleslavských na poli motoristického sportu. V období 1959/1960 doplnily dvojici otevřených závodních speciálů Škoda 1100 OHC další dva exempláře s uzavřenou dvoumístnou karoserií kupé. Primárně byly určeny pro vytrvalostní závody na okruzích. Nepřeplňovaná řadová jedenáctistovka se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě čtyř válců poskytovala výkon 92 k (67,7 kW) při 7700 otáčkách, dvoumístní vůz s hliníkovou karoserií a základní hmotností pouhých 555 kg dosahoval maxima asi 200 km/h. Později, v rukách soukromých majitelů, byla obě kupé bohužel zničena při haváriích. Jedno z nich se nedávno podařilo rekonstruovat z dochovaných komponentů, s využitím dobové dokumentace, tradičních postupů i moderních technologií centra stavby prototypů Škoda Auto.
Před 20 lety, 25. července 2003 na Rallye Deutschland, vstoupila do šampionátu mistrovství světa Škoda Fabia WRC, vyvinutá na bázi první generace kompaktního hatchbacku Fabia. Vystavený exponát pochází z prvního roku kariéry. Dvoulitrový přeplňovaný zážehový čtyřválec se tehdy podařilo vyladit na 300 k (221 kW) při 5500 min-1, točivý moment 600 newtonmetrů přenášela na čtyři poháněná kola šestistupňová převodovka se sekvenčním řazení. Fabia WRC se dočkala řady velmi úspěšných následovníků: V březnu 2007 debutovala rallyeová Škoda Fabia S2000, následovaná modely Fabia R5/Rally2 (2015-2019), Fabia R5 evo/Rally2 evo (2019-2022) a aktuálním soutěžním speciálem Škoda Fabia RS Rally2. Během uplynulých 20 let se továrním i soukromým jezdcům podařilo dosáhnout více než 1500 prvních míst a přes 3700 umístění na stupních vítězů.
Škoda nabídne návštěvníkům letošní výstavy Techno Classica velmi speciální lahůdku nejen pro oči, ale především pro uši. Čtyřválcový závodní motor vozu Škoda 130 RS několikrát denně nastartuje pro potěšení fanoušků vozů Škoda. Strhující zvuková symfonie bude evokovat vzpomínky na velké úspěchy modelu 130 RS jak na okruzích, tak v soutěžích v 70. a 80. letech 20. století.