› ŠKODA Felicia a ŠKODA 1000 MB Rallye se účastní 28. ročníku Alpské rally
› Nová trasa provede na 188 posádek věhlasnými horskými silnicemi
› ŠKODA AUTO si připomíná 120. výročí svého založení
Alpská rally v Kitzbühelu
Úchvatné horské silnice, fascinující historické vozy, známé osobnosti za jejich volanty – to je stručná charakteristika 28. ročníku Alpské rally v Kitzbühelu. ŠKODA se jí účastní již popáté, letos na trať vysílá vozy ŠKODA Felicia a ŠKODA 1000 MB Rallye. Na start oblíbeného závodu veteránů se ve čtvrtek postaví 188 posádek.
„Alpská rally je nádherná a náročná zároveň, i proto jsme při výběru vozů vsadili na naše dvě odolné stálice, které na veteránských soutěžích opakovaně prokázaly své kvality,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny ŠKODA Muzea.
ŠKODA 1000 MB Rallye
Strmé horské silnice, nádherné průsmyky, úzké serpentiny – trasa v okolí Kitzbühelu je jako stvořená pro speciál ŠKODA 1000 MB Rallye, který je s modifikovaným motorem o výkonu 90 koní a dalšími závodními úpravami skvěle připraven na zteč s alpskými velikány. Dosahuje největší rychlosti 170 km/h. Tento původně civilní exemplář prošel počátkem devadesátých let radikální přeměnou na závodní vůz vhodný pro obtížné dálkové vytrvalostní soutěže, v roce 1997 se účastnil závodu Panama-Aljaška. V jeho výbavě tak nechybí sportovní sedačky s čtyřbodovými bezpečnostními pásy a masivní ochranný trubkový rám. Vůz vychází z modelu 1000 MB z roku 1967, který byl prvním typem ŠKODA s motorem vzadu, pohonem zadních kol a se samonosnou karoserií.
ŠKODA Felicia z roku 1961
Tyrkysová ŠKODA Felicia z roku 1961 nabídne posádce i divákům zcela odlišný zážitek, který má díky jízdě bez střechy mnohem blíže pohodovému výletu krásnou krajinou. Vloni v Kitzbühelu přitom tato Felicia ze ŠKODA Muzea skončila celkově na skvělém třetím místě – u tohoto typu soutěží jde více než o výkon motoru o perfektní souhru posádky a vozu. Elegantní tvar a vyvážené proporce dělají z modelu Felicia vysoce atraktivní automobil, a když zohledníme fakt, že bylo vyrobeno pouze necelých 15.000 kusů, je právem i v investorském hledáčku odborníků na automobilovou historii. Pod kapotou je benzinový čtyřválec 1089 cm3 s výkonem 50 koní, což pouze 930 kg vážicímu vozu stačí na rychlost až 130 km/h.
Závod v Kitzbühelu patří mezi nejhezčí veteránské rally v Evropě díky mixu nádherné alpské přírody, úchvatných horských silnic, ale i řady prominentních účastníků. 28. ročník Alpské rally startuje ve čtvrtek 28. května ve tři hodiny odpoledne a 188 posádek se v půlminutových intervalech vydá do závodu, během kterého ujedou Tyrolskem a Bavorskem zhruba 600 kilometrů. Novinkou letošního ročníku není jen zcela nová trasa, ale také posunutí věkové hranice pro zúčastněné vozy. Akce se mohou zúčastnit vozy do roku výroby 1972, přičemž vloni byl limitem rok 1985. Cíl čeká na účastníky v sobotu v centru Kitzbühelu.
ŠKODA AUTO si v letošním roce připomíná 120. výročí svého založení. Mladoboleslavská společnost je jednou z nejstarších dodnes vyrábějících automobilek na světě. Kořeny společnosti sahají až do roku 1895 – před 120 lety založili strojní zámečník Václav Laurin a knihkupec Václav Klement v Mladé Boleslavi továrnu na výrobu jízdních kol. Produkci automobilů zahájili v roce 1905, když představili první model Voiturette A. Původní malý podnik se do dnešních dní rozvinul v globálně úspěšného velkosériového výrobce se sedmi modelovými řadami a více než 40 modelovými variantami. Více než 17 milionů automobilů, vyrobených od roku 1905, je důkazem síly značky ŠKODA.