Před šedesáti lety zažila automobilka s okřídleným šípem ve znaku malé zemětřesení. Byla zavedená výroba nového typu ŠKODA 440.
Náběh nového vozu vždy přináší změny ve výrobě, a ne jinak tomu nebylo v mladoboleslavském závodě Škoda o celozávodní dovolené v roce 1955. Stovky nových strojů, karosářské lisy z NDR, nová svařovna a hlavně reorganizace technologických zařízení, ač by bylo nutné stavět další haly.
ŠKODA 440 Standart
Koncem září již po lince jely první podvozky a během října 1955 začaly být na ně montovány karoserie. Koncem měsíce začaly z automobilky vyjíždět první sériové automobily ŠKODA 440 Standart.
ŠKODA 440 Export
Pro zahraniční trhy byl zaveden model ŠKODA 440 Export. Ten měl na sobě více chromovaných dílů, změněné bylo i uložení rezervy, či řada dalších změn v interiéru. Model Export také jako první dostal v roce 1956 nový volant.
Podvozek s páteřovým rámem byl osazen dvoudvéřovou celokovovou karoserií, kde přední i zadní okno mělo stejný rozměr. O pohon se staral kapalinou chlazený čtyřválec OHV o objemu 1089 ccm o výkonu 40 koní (29 kW). Vůz jezdil na patnáctipalcových kolech a rozvor náprav byl 2400 mm. ŠKODA 440 byla dlouhá 4065 mm, široká 1600 mm a vysoká 1430 mm.
Zajímavá byla i další data, která při testu vydal ÚAMK. Maximální naměřená rychlost byla koncem října 1955 naměřena 112 km/h. Při ustálené rychlosti 80 km/h si nový vůz řekl o 7,8 l benzinu na 100 km. Když jste ale jeli 100 km/h stoupla spotřeba o 1,5 litru na 100 km.
Náběh nové výroby ale komplikovala řada vleklých problémů. Místo plánovaných tří tisíc vozů ŠKODA 440 vyrobených do konce roku 1955 byla jen tisícovka. V té době již vycházel podnikový časopis Ventil, kde soudruzi vyzvali zaměstnance titulkem „Do boje za splnění úkolů roku 1956“. Nakonec se do roku 1959 vyrobilo přes 75tisíc Spartaků.
ŠKODA 445
Novinkou výroby v roce 1957 byla výkonnější verze označená jako ŠKODA 445. Obsah motoru byl zvýšen na 1221 a pod kapotou přibylo 5 koní (45 k – 33 kW). Problémy s naplňováním plánu, pokračovaly i v dalších letech na modernizovaných modelech. Celkem bylo tohoto typu vyrobeno necelých deset tisíc.
ŠKODA 450 roadster
Vývoj a počáteční výroba sportovního modelu ŠKODA 450 roadster neměla na růžích ustláno, ale nakonec v první půlce roku 1957 je představen finální prototyp. Sériová výroba roadsteru se rozeběhla až v roce 1958, a celkem se do roku 1959 vyrobilo 1011 vozů.
V roce 1959 byly Spartaky postupně nahrazovány novým modelem ŠKODA Octavia a Felicia. Vozy Škoda Octavia se od roku 1961 začaly také vyrábět v provedení combi. Výroba těchto modelů skončila v roce 1971 a celkem všech Spartaků, Octavií a Felicií vyrobilo přes 380 tisíc.