Švýcarský dovozce vozů ŠKODA představil na ženevském autosalónu v březnu 1967 červený roadster s indiánským jménem Winnetou.
Apačský náčelník Vinnetou
Když někdo řekne Vinnetou, většina lidí, zvláště těch dříve narozených si vzpomene na apačského náčelníka, literární postavu, kterou vytvořil německý spisovatel Karl May. Vinnetou, i přes počáteční konflikt se stal pokrevním bratrem Old Shatterhanda, a jejich postavy si zahrály i v několika filmech.
Autosalon Ženeva 1967
Švýcarskému dovozci vozů Škoda se nezdálo, že na ženevském autosalónu v roce 1967 nepředstaví automobilka žádnou novinku. Proto narychlo ve vlastní režii nechal v německých Cáchách vyrobit na podvozkové skupině „eMBéčka“ dvoumístný roadster.
O záměru představit zmiňovaný vůz na autosalonu v Ženevě se vedení automobilky dozvědělo dosti pozdě a bylo náležitě zaskočeno, zvláště když švýcarský prodejce počítal s malosériovou výrobou. Dvoumístný vůz měl mít dvoukarburátorový motor o výkonu 52 koní s maximální rychlostí 160 km/h a jeho cena neměla přesáhnout 7900 švýcarských franků.
Nakonec se představený vůz počátkem dubna 1967 dostal po vlastní ose do Mladé Boleslavi, kde se měl podrobit funkčním zkouškám. Winnetou najezdil necelých tisíc kilometrů a výsledky testu byly velmi kritické a potvrzovaly nechtěnost vyrábět tento vůz v AZNP.
ŠKODA Winnetou
Základem Winnetoua byl rám svařený z ocelových profilů doplněný podvozkovými skupinami z eMBéčka. Rozchod byl mírně rozšířen a naopak rozvor byl zmenšen na 2095 mm. Pohonnou jednotkou byl dvoukarburátorový čtařválec o obsahu 988 ccm o výkonu 46 koní spojený se standartní převodovkou. Laminátová karoserie pocházela z amerických stavebnic Bill Devin. Podobné karoserie byly montovány také na vozy VW Brouk a z něho byly použity některé díly, jako např. světla. Vinnetou byl 3815 mm dlouhý, 1595 mm široký a s plátěnou střechou byl vysoký 1300 mm.
… a kde nyní je?
Údajně se nachází u jednoho nizozemského sběratele historických vozů, ale je v hodně nepůvodním stavu. Že jde o vůz ŠKODA Winnetou nasvědčuje štítek s původním číslem motoru ŠKODA, ale nyní je na podvozkové skupině Volkswagen.