V návaznosti na předchozí článek: Základní diagnostika …
Není diagnostika jako diagnostika, nespojujte termín“ Diagnostika“ s moderní technologií počítačů použitých v současných automobilech. Rád bych vám, představil zařízení z konce 80. let minulého století, kdy motory nebyly vybaveny žádnou speciální elektronikou. Jedná se o servisní přístroj MOTORTESTER JT 272. Přístroj, který vám chci podrobně představit je z konce 80 let. Přístroj se vyvíjel a vyráběly jej v národním podniku Jiskra Tábor.
MOTORTESTER JT 272 je přímý následovník předchozích popisovaných přístrojů. Přístroj je vybaven pouze dvěma LCD displeji a multifunkčním přepínačem. Na levém LCD displeji se vždy zobrazují měřené otáčky motoru. K otáčkám je vždy vztaženo následné měření na druhém LCD displeji. Hlavní měřené veličiny jsou:
– Předstih stroboskopickou metodou
– Úhel sepnutí kontaktů
– Napětí akumulátoru
Přeskokové /vysoké napětí /zapalovacích svíček
Přístroj umožňuje měřit teplotu, odpor vysokonapěťových kabelů, kapacitu kondenzátoru, spouštěcí napětí akumulátoru a zapalovací cívky. Metodou vypínání válců je možno posoudit funkci a výkonové parametry jednotlivých válců.
Funkce, které byly doménou velkých přístrojů umožňuje tento přístroj, díky vývoji tehdejší elektroniky a použití polovodičů a integrovaných obvodů. Tento přístroj byl vyvíjen s nástupem nových vozů řady Favorit, kde se objevilo sériově montované elektronické bezkontaktní zapalování . Zařízení umožňuje samostatně ověřit funkci synchronizačního generátorku v rozdělovači elektronického spínače a zkontrolovat správnou funkci zapalovací cívky.
Vlastní připojení přístroje na motor a následné měření:
Přístroj se připojuje dle obrázku č.1
-Klešťový zážehový snímač je zapojen do výbojkového obvodu zapalovací svíčky prvního válce motoru na kabel co nejblíže víčka rozdělovače.
-Kabel pro snímání napětí z přerušovače je zapojen na přerušovačový vývod rozdělovače nebo na vývod 1 zapalovací cívky / u tranzistorového zapalování také na vývod 1 zapalovací cívky / zemnící svorka kabelu je zapojena na kostru motoru.
-Snímač VN se nasouvá do VN výstupu cívky
-Snímač napětí palubní sítě se provádí z akumulátoru nebo z vývodu B+ alternátoru / platí pro vozy Škoda /
-Teploměrné čidlo se nasouvá do klikové skříně otvorem pro měrku oleje
-VN zátěž se připojuje nasunutím do VN snímače po odpojení VN kabelu cívka – rozdělovač a připojením zemní svorky krytu zátěže na kostru motoru
Přístroj je mnohem menší a mobilnější pro měření u zákazníka na rozdíl od svého předchůdce, který je spíše vhodný jako stacionární zařízení a vybavení dílny. Je mnoho faktorů, které ovlivňují životnost dílů vašeho motoru a následně mají vliv na celkovou funkci a výkon vašeho motoru. Proto rozhodně doporučuji pravidelné seřizovaní a kontrolování pomocí diagnostických přístrojů. Včasnou a správnou diagnostikou a kontrolou motoru včetně výfukových spalin, předejte problémům a komplikacím při jeho případné opravě.
Kontrola předstihu zážehu:
Mezi elektrodami svíčky má přeskočit elektrická jiskra a zapálit směs v optimálním okamžiku pro dané otáčky a zatížení motoru. Přerušovač musí přerušit primární proud v určité poloze pístu / a tedy i klikového hřídele / před horní úvratí při kompresním zdvihu. Přerušením se indukuje v sekundárním vinutí zapalovací cívky potřebné vysoké napětí, které přivádí rozdělovač na příslušnou svíčku. Správně nastavený předstih je základním předpokladem pro dosažení optimálního výkonu. U současných víceválcových motorů se používá kombinovaná regulace, odstředivá a podtlaková, aby se dosáhl průběžné změny předstihu pokud možno blízký empirický zjištěné křivce optimálního předstihu.
Již nyní pro vás připravujeme nabídku v následující vydáních časopisu pro sezónu 2016. Na začátku jarní sezony bude pro vás ve spolupráci s OLDTIMER magazínem a SKODAMOTOR.CZ připraveno setkání a praktická měření.
Autor: SKODAMOTOR.cz Š.Berný