Je to 40 let co koncem ledna v roce 1977 se automobilka s okřídleným šípem ve znaku vrátila do velkých světových soutěží. K návratu si vybrala nejslavnější soutěž Rallye Monte-Carlo a na startu hvězdicové jízdy stály i tři vozy ŠKODA 130 RS.

Monte Carlo 1977

Dva vozy ŠKODA 130 RS postoupily mezi šedesát nejrychlejších, kteří pojedou závěrečnou, rozhodující část soutěže v okolí Monte Carla. Smůlu měla pouze posádka S.Kvaizar – J.Kotek (číslo 54), kterým kámen prorazil spodní víko jejich motoru a museli odstoupit.


Asi nejsledovanějším a nejdůležitějším momentem Monte-Carla je závěrečná noční etapa. Posádka Zapadlo-Motal (číslo 44) obsazuje v desáté rychlostní zkoušce čtvrtou pozici a novináři se ptají “… co to je za vůz ta Škoda 130 RS”. Až v cíli po tříhodinové technické prohlídce komisaři potvrzují, že obsah motoru je skutečně jen 1300 ccm.

Vyhrává sice Munari na Lancii Stratos, ale vozy Škoda obsadily při své světové premiéře celkově 12. a 15. místo. V kategorii A skupiny 2 a zároveň ve třídě do 1300 ccm vyhrává posádka Blahna – Hlávka (číslo 49) své kategorie.