/ Požár v závodě SEAT v Barceloně ohrozil sbírku historických vozidel značky
/ Rychlý zásah zaměstnanců společnosti SEAT a hasičů zabránil poškození vozidel
/ Sbírka zahrnuje klenoty, jako je papamobil, předposlední vyrobený vůz 600 nebo první oficiální soutěžní vůz, s nímž jezdil Carlos Sainz
SEAT Panda
Jen několik dnů před návštěvou papeže Jana Pavla II. v Barceloně a Madridu v roce 1982 se Vatikán telefonicky obrátil na společnost SEAT. Vozidlo, které papež používal během svých oficiálních návštěv, neprojelo bránami na stadionech Camp Nou a Santiago Bernabéu, místech konání hlavních papežových vystoupení. Během několika dnů proto musel být vyroben nový model. Inženýři společnosti SEAT tuto výzvu přijali a během rekordní doby přizpůsobili vůz Panda. Vytvořili tak opravdový papamobil, který Jan Pavel II. používal při své návštěvě Španělska.
Toto dnes již historické vozidlo, uchovávané v budově A122 výrobního závodu Zona Franca společně s ostatními automobily historické sbírky značky SEAT, se téměř stalo obětí požáru, který v tomto areálu vypukl 11. února. Celá sbírka však byla naštěstí zachráněna díky rychlému, odhodlanému zásahu zaměstnanců společnosti SEAT, barcelonského hasičského sboru a dalších pomocníků.
„Požár se rozhořel v sousední budově. Byli jsme upozorněni poplašným zařízením a začali jsme plameny hasit požárními hadicemi. Boje s požárem se pak brzy ujali pracovníci bezpečnostního a záchranného sboru SEAT a členové barcelonského hasičského sboru,“ řekl Isidre López. „Podle mého názoru to jsou hrdinové. Všechny týmy odvedly skvělou práci,“ dodal.
A podle jakých kritérií byly přemisťovány automobily ze sbírky do bezpečí? „Nejprve jsme odvezli vozidla u vchodu do budovy, aby měli hasiči po svém příjezdu dostatek prostoru pro práci. Pak jsme přepravili větší závodní vozy a okamžitě jsme dostali ven také papamobil, který byl hned vedle ložiska požáru. Protože nemá střechu, dokázala ho vytlačit do bezpečí jen jedna osoba,“ vzpomíná López.
Celkem bylo zachráněno 317 vozidel z historické sbírky, od papamobilu a prvního soutěžního vozu, který řídil Carlos Sainz, až po předposlední sériově vyrobený vůz 600 nebo elektrické Toledo z olympijských her v Barceloně v roce 1992. V budově A122 se nacházejí historické poklady značky i Španělska. Nyní vešla do historie další kapitola se šťastným koncem.
Klenoty ve sbírce historických automobilů SEAT
• 1400 (1953): první automobil SEAT
• 1400 Visits (1953): byl použit při slavnostním otevření výrobního závodu Zona Franca
• Miliontý automobil SEAT: SEAT 124
• Formula 1430 (1971): nejstarší závodní automobil v budově
• První vyrobený vůz 127 (1972): třetí nejprodávanější model po modelech Ibiza a Leon
• Předposlední vyrobený vůz 600 (1973): automobil, který postavil Španělsko na kola
• Panda Group 2 (1982): první oficiální soutěžní vůz, který řídil Carlos Sainz
• Panda Popemobile (1982): automobil, který používal papež Jan Pavel II. ve Španělsku
• Ronda (1982): model, s nímž SEAT zvítězil v soudním sporu
• První vyrobený automobil Ibiza (1984)
• Ibiza Cabrio (1986), která nebyla nikdy uvedena na trh
• Ibiza Bimotor (1986)
• Toledo pro olympijské hry v Barceloně (1992): první elektromobil
• Ibiza Kit Car (1996, 1997 a 1998): trojnásobný mistr světa v rallye ve dvoulitrové kategorii
• Tango (2001): dvoumístný koncepční vůz
• Leon WTCC, mistr světa v hodnoceních konstruktérů a jezdců (2008 a 2009)
• IBX (2011): orientace na budoucí produktovou řadu SUV