› V expozici Rodného domu Ferdinanda Porsche je až do března 2022 k vidění nový atraktivní exponát: Auto Union Typ C Grand Prix
› Detailní repliku šestnáctiválcového závodního speciálu v provedení pro sezónu 1936 zapůjčila partnerská muzejní instituce Audi Tradition Ingolstadt
› Auto Union Typ C, vrcholné dílo Ferdinanda Porsche v kategorii Grand Prix, vytvořil v období 1936/1937 více než 30 světových rekordů
› Další nová výstava připomíná sérii náročných dálkových jízd Evropou, Asií, Amerikou i Afrikou, podniknutých v roce 1936 vozy ŠKODA
Auto Union Typ C Grand Prix
Rodný dům Ferdinanda Porsche v Liberci-Vratislavicích nově vystavuje Auto Union Typ C Grand Prix (1936), detailní repliku monopostu navrženého Ferdinandem Porsche. Závodní speciál s motorem 6.0 V16 / 520 k (382 kW) před zadní nápravou dosahoval rychlosti více než 313 km/h a dobyl řady vítězství. Samostatná výstava připomíná další sportovní události roku 1936, dálkové jízdy vozy ŠKODA POPULAR a RAPID.
Budova domu, v němž se 3. září 1875 narodil významný automobilový konstruktér Ferdinand Porsche, je již 10 let ve vlastnictví společnosti ŠKODA AUTO. V roce 2016 byla dokončena rozsáhlá rekonstrukce s cílem vrátit jí proporce a vzhled z doby před půl druhým stoletím. Moderně pojatá expozice interaktivně zapojuje návštěvníky do poznávání světa techniky, technologií, bohaté historie i budoucnosti mobility. Jedním z mnoha důvodů k opakovaným návštěvám jedinečného Rodného domu Ferdinanda Porsche je systematická obměna expozice novými atraktivními exponáty. Díky spolupráci s renomovanými partnerskými institucemi se v loňském roce podařilo zajistit například zapůjčení Porsche 356 „Nr. 1“ Show Car, detailní rekonstrukce prvního exempláře sportovního vozu Porsche vytvořené s milimetrovou přesností v restaurátorských dílnách stuttgartského Porsche Muzea.
Od unikátu Porsche 356 „Nr. 1“ Show Car převzala nedávno pomyslnou štafetu další jedinečná replika, tentokrát závodního speciálu zkonstruovaného Ferdinandem Porsche. Exponát Auto Union Typ C Grand Prix v provedení pro závodní sezónu 1936 zapůjčilo partnerské muzeum Audi Tradition z Ingolstadtu. V Liberci-Vratislavicích nad Nisou bude k vidění do března 2022. Jedná se o zástupce vrcholné kategorie automobilových závodů Grand Prix (Velkých cen), pořádaných již od roku 1906. Počínaje sezónou 1930 k nim patřila také Velká cena Československa na Masarykově okruhu. Počínaje rokem 1950 se královskou disciplínou automobilového sportu pro takzvané monoposty stala nástupnická série Formule 1.
V období 1934-1939 patřila k nejúspěšnějším účastníkům závodů Grand Prix německá závodní stáj Auto Union se svými „Stříbrnými šípy“, monoposty progresivní koncepce Ferdinanda Porsche. Výjimečné bylo nejen umístění motoru před poháněnou zadní nápravou, které se během uplynulého půlstoletí stalo ve Formuli 1 standardem, ale i odpružení torzními tyčemi nebo zlepšení trakce poháněných kol aplikací samosvorného diferenciálu. Monoposty Auto Union startovaly celkem v 61 závodech, z toho 30 kategorie Grand Prix. Připsaly si 24 vítězství, 23 druhých a 17 třetích míst.
Vývoj „Vozu P“ (jako Porsche) odstartoval již 8. listopadu 1932 v nezávislé stuttgartské konstrukční kanceláři HFB. Za 75 000 říšských marek převzal 11. března 1933 tento ojedinělý projekt koncern Auto Union, tvořený značkami Audi, DKW, Horch a Wanderer – proto používal logo se čtyři kruhy, dnes spojené se značkou Audi. Mezinárodní předpisy tehdy limitovaly „suchou“ hmotnost vozů GP (bez závodníka, paliva i dalších náplní a pneumatik) na 750 kg, neomezovaly objem motoru ani složení paliva. První Auto Union Typ A z roku 1934 s vidlicovým šestnáctiválcem přeplňovaným kompresorem Roots dosáhl při objemu 4360 cm3 a výkonu 295 k (217 kW) rychlosti až 280 km/h. Hans Stuck zvítězil ve Velké ceně Německa, Švýcarska a Masarykově velké ceně na brněnském okruhu. V sezóně 1935 debutoval ještě výkonnější monopost Auto Union Typ B s parametry 4956 cm3/375 k (276 kW). Tovární jezdci Achille Varzi a Hans Stuck zvítězili ve třech závodech, Bernd Rosemeyer s ním tehdy vyhrál Velkou cenu Československa na Masarykově okruhu.
Řada šestnáctiválců vyvrcholila vystaveným Typem C v roce 1936, kdy Ferdinandu Porsche vypršela smlouva s týmem Auto Union. Motor objemu 6010 cm3, přeplňovaný až na 0,95 bar, ve špičkové verzi o 520 k (382 kW) při 5000/min udělil monopostu dlouhému 3920 mm, širokému 1690 mm a vysokému jen 1020 mm rychlost více než 313 km/h, s aerodynamickou karoserií až 340 km/h. Točivý moment 853 Nm při 2500 min-1 přenášela na zadní kola pětistupňová převodovka a tehdy ojedinělý samosvorný diferenciál ZF, tedy diferenciál s omezeným prokluzem, podstatně zlepšující trakci.
Auto Union Typ C v roce 1936 vyhrál tři z pěti Velkých cen (Německa, Švýcarska a Itálie), k tomu všechny závody na okruzích i závody do vrchu, jichž se zúčastnil. Nejúspěšnějším jezdcem byl Bernd Rosemeyer, který se v sezóně 1936 získal titul Mistra Evropy. V období 1936/1937 ustavil více než 30 světových rekordů. Klikové zavěšení předních kol s příčnými zkrutnými tyčemi a zadní kyvadlové polonápravy Ferdinand Porsche později uplatnil ve Volkswagenu „Brouku“ i sportovních vozech Porsche 356. Poslední vývojový stupeň monopostů Auto Union, dvanáctiválec Auto Union Typ D pro sezóny 1938/1939, již vznikal pod vedením Roberta Eberana von Eberhorsta.
Před 85 lety, tedy v roce 1936, ovšem nebudil pozornost pouze závodní monopost Auto Union Typ C Grand Prix. Jak připomíná další aktuální výstava v Rodném domě Ferdinanda Porsche, úctyhodné sportovní výkony podávaly také české posádky za volanty čtyřválcových vozů ŠKODA POPULAR a RAPID. V rámci tehdy oblíbených dálkových jízd křižovaly tyto automobily prakticky sériového provedení Evropu, Asii, Ameriku stejně jako Afriku, k vrcholům patřila cesta kolem světa za 97 dní. Za volant usedali „polykači kilometrů“, jako byli manželé Elstnerovi či Škulinovi, případně cestovatelé Procházka s Kubiasem. Svými úctyhodnými výkony prokázali technickou vyspělost, komfort a vysokou spolehlivost vozů ŠKODA i v náročných podmínkách pouští, pamp či pralesů. Významně napomohli stimulovat export mladoboleslavské produkce na všechny obydlené kontinenty. Není náhodou, že právě v roce 1936 se značka ŠKODA stala tuzemskou jedničkou ve výrobě i exportu automobilů, kterou od té doby bez přerušení zůstává dodnes.