Okřídlený šíp zdobí automobily ŠKODA již celá desetiletí, ale tím prvním logem značky bylo kolo od bicyklu pokryté lipovými květy. Vydáme se společně na procházku historií loga ŠKODA. Jízdní kolo Slavia, iniciály L&K, vavříny a okřídlený šíp. To jsou nejdůležitější milníky ve více než 120leté historii loga značky ŠKODA. Za každým ze symbolů najdeme příběh, který se vztahuje k velkým změnám, jimiž značka za dobu své existence prošla. Všechno to začalo jednou neomalenou odpovědí německého výrobce jízdních kol na stížnost ohledně kvality jeho bicyklů.
1895: Slavia
V roce 1895 spojili své síly Václav Laurin s Václavem Klementem, aby společně založili firmu, z níž později vzešla automobilka ŠKODA. Stejně jako další pionýři automobilismu, i oni začínali s výrobou jízdních kol. Václav Klement zaslal česky psanou stížnost německému výrobci bicyklů Germania. Jeho stížnost však byla zamítnuta s tím, že nebyla podána „v žádném srozumitelném jazyce“. Klement s Laurinem tedy ze vzdoru založili vlastní společnost na výrobu a opravu bicyklů a motocyklů. Vlastenecky ji pojmenovali Slavia. První logo v tomto příběhu tedy zobrazuje kolo od bicyklu zdobené lipovými květy, mytologickým symbolem slovanských národů. K logu byly později přidány jména obou zakladatelů a jméno města, kde jejich závod sídlil: v Mladé Boleslavi.
1905: Automobilová premiéra
Automobilová dobrodružství začínají v prvních letech 20. století s vozem Voiturette. Na znamení vstupu do nové éry byla společnost překřtěna na Laurin & Klement. Se změnou názvu přichází i nové logo navržené v duchu v té době velmi módní secese. Na logu jsou použity iniciály zakladatelů, které jsou obkrouženy vavřínovým věncem. Logo v tomto provedení se používalo souběžně ještě s další variantou téměř 25 let. V počátečních desetiletích automobilového éry bylo zcela běžné, že se k logu jak jej známe dnes dopisoval i název značky (v tomto případě Laurin & Klement) na příď vozu v celé své délce.
1925: Sloučení
Po první světové válce společnost Laurin & Klement zásadně diverzifikovala svou výrobu. Produkce čítala vedle jízdních kol, motocyklů a automobilů také nákladní vozy, autobusy, zemědělské stroje a dokonce letecké motory. Ale v roce 1924 se společnost ocitla v těžkých finančních problémech, ty navíc prohloubil požár, který zpustošil budovy továrny. Proto bylo třeba najít nového obchodního partnera. Plzeňská ŠKODA v té době patřila k nejvýznamnějším průmyslovým závodům v Evropě. Tyto závody pokrývaly zbrojní výrobu, letectví, lodní průmysl a neboť se připravovaly na vstup do automobilového průmyslu, hledaly již etablovaného partnera v tomto prostředí. Tak došlo ke spojení značky Laurin & Klement a závodů ŠKODA. Od té doby byly vozy prodávány pod značkou ŠKODA.
Nové logo odkazovalo na obě značky, název ŠKODA byl lemován vavřínovým věncem. V této podobě bylo logo používáno 10 let, přestože existují stopy naznačující existenci jiného emblému již v roce 1923…
1926: Indián
V tomto roce si nechala ŠKODA patentovat logo, které známe i dnes: modrokřídlý šíp. Jeho původ je opředen tajemstvím, ale jako nejpravděpodobnější se jeví názor, že šíp vyjadřuje pokrok, směřování do budoucnosti. Někdy se tvrdí, že autorem nápadu (stylizovaná hlava Indiána s čelenkou o pěti pérech) byl obchodní ředitel společnosti ŠKODA Plzeň. Co je však jisté, je doba, od kdy je modrý šíp používán. Nápis ŠKODA s vavřínovým věncem na automobilech nahrazuje od poloviny 30tých let. A přestože se od té doby logo dále vyvinulo, v původní podobě jej i dnes můžeme nalézt na originálních náhradních dílech ŠKODA.
1993: Příchod Volkswagenu
Modrý okřídlený šíp na vozidlech ŠKODA překonal i éru Sovětského svazu a zůstal nezměněn dlouhých 60 let. Doba změn nastává v roce 1991, kdy o dalším působení automobilky rozhoduje koncern Volkswagen. S novým majitelem nastává čas na omlazení zastaralého loga. Proto byla v roce 1993 modrá nahrazena zelenou a kruh okolo se zvětšil, aby uvolnil prostor pro nápis ŠKODA AUTO. Zelené logo oslavilo svoji premiéru na voze ŠKODA FELICIA, prvního vozu vyrobeného pod křídly koncernu Volkswagen.
1999: Síla na vzestupu
Jako součást koncernu Volkswagen zažívá značka raketový růst. Design má stále větší slovo, kvalitativně se vozy výrazně posouvají vpřed a cenotvorba dostává kompetitivní charakter. Automobily ŠKODA slaví enormní úspěch. Upravené logo má za cíl sejmout nelichotivou nálepku „auta z východu.“ Zelený okřídlený šíp zůstává, ale barvě je připsán nový význam. Zelená odkazuje na ekologické smýšlení automobilky. Celkové vyznění loga bylo akcentováno nahrazením zelené barvy více elegantní černou.
2011: Dobrá pověst potvrzena
V průběhu let automobilka ŠKODA získala velmi dobré jméno, za které vděčí především prvotřídní kvalitě, spolehlivosti, praktičnosti a nadčasovosti. Se vstupem do druhé dekády 21. století bylo opět přikročeno k osvěžení stávajícího loga. Okřídlený šíp se stal natolik známým, že mohl symbolizovat značku jako takovou, a proto byl nápis ŠKODA z vlastního loga vyjmut.
Černá linka spolu s chromovým lemem dodala logu na eleganci a čistotě. Ačkoliv je zelená stále „oficiální“ barvou automobilky, neobjevuje se již na znacích automobilů. Ty jsou od roku 2011 provedené pouze v kombinaci chromu (okřídlený šíp a okruží) a černého pozadí, aby vyjadřovaly hodnoty značky: mladistvost a preciznost. Nové hodnoty značky – usnadňující, překvapující, lidská – se promítly i do současné podoby loga.