„BRATRSTVO ŽLUTEJCH RUKAVIC“ Volkswagen veterán club pořádal letos ji 14.ročník Jarních sprintů na Vítkově jako memoriál Roberta Kudrny, který se konal pod záštitou radní hlavního města Prahy, paní Ing. Mgr Ireny Ropkové.
Klasický Volkswagen Brouk a Bus
Sprinty jsou rozděleny do sedmi kategorií. Čtyři jsou pro Brouky, z nichž tři podle obsahu (do 1200 ccm, do 1300 ccm, do 1600 ccm) a čtvrtá kategorie pro upravené speciály. U Busů je první kategorie pro T1 – Ponorka a KDF. Zbylé dvě kategorie busů již jen dle obsahu (do 1600 ccm a přes 1600 ccm).
Počet sprintujících soutěžících je omezen na osmdesát. Ostatní Volkswageny byly staticky vystavené a s ostatními se po obědě vydaly na spanilou jízdu Prahou. Všem účastníkům i příznivcům Jarních sprintů na Vítkově přálo hezké počasí, které přispělo i pohodové náladě.
Brouk „Lidový vůz“ trocha historie
V roce 1931 začali Ferdinand Porsche a Zündapp vyvíjet „Auto für Jedermann“ (auto pro každého), poprvé bylo použito jméno „Volkswagen“. Porsche preferoval plochý, vzduchem chlazený čtyřválcový motor, ale Zündapp použil vodou chlazený pětiválec. V roce 1932 vyjely tři prototypy[1]. Všechny tyto vozy byly zničeny během války, poslední v roce 1945 během bombardování Stuttgartu.
V roce 1933 Adolf Hitler schválil nákresy Porscheho návrhu Volks-Wagen (Lidový vůz), jednoduchého vozu schopného přepravit dva dospělé a tři děti rychlostí 100 km/h. Lidový vůz měl být dostupný občanům Třetí říše za 990 říšských marek, což byla tehdejší cena malého motocyklu. Tehdejší průměrný plat byl okolo 32 marek týdně.
BUS T1 trocha historie
Počátky užitkového vozu německé automobilky Volkswagen jsou už v roce 1947. Tehdy vytvořil nizozemský importér první skicy plošinového vozu na podvozku armádního vozu Kdf 82. U tohoto vozu seděla posádka vzadu nad motorem. Importér Ben Pon kabinu posunul dopředu a tvary zaoblil. Návrhy byly v roce 1949 schváleny a začalo se s výrobou prototypů. Ty dostaly přezdívku Bulli.
V roce 1950 se rozběhla sériová výroba už pod označením Transporter. Vůz byl přes jednoduchou konstrukci prostorný a spolehlivý, poháněn byl čtyřválcovým, čtyřtaktním, vzduchem chlazeným benzínovým motorem s protilehlými válci (“Boxer”), převzatým z vozu VW Brouk. V roce 1954 už byl vyroben stotisící kus. Výroba probíhala zpočátku ve Wolfsburgu od roku 1956 i v Hannoveru. V roce 1962 byl vyroben miliontý kus.