› ŠKODA AUTO se účastní přední světové výstavy historických vozidel Rétromobile v Paříži
› Expozice s atraktivními exponáty připomene 125 let existence značky
› Věrná replika bicyklu SLAVIA z roku 1896, jediný dochovaný vůz Laurin & Klement BSC (1907), unikátní ŠKODA Sport (1949), bestseller české značky OCTAVIA (1960) i koncept VISION E (2017)
ŠKODA AUTO připomíná 125 let
Mezi sérii aktivit, jimiž si ŠKODA AUTO připomíná 125 let od položení svých základů, patří také účast na pařížské výstavě Rétromobile. Ryze historická vozidla zde přitom doplní koncept VISION E, který v roce 2017 nastínil budoucnost značky na poli individuální elektromobility.
Expozice automobilky ŠKODA na výstavě Rétromobile je dílem spolupráce mladoboleslavského ŠKODA Muzea a francouzského dovozce vozů s okřídleným šípem ve znaku ŠKODA France. Připomene cestu, kterou česká značka urazila od jízdního kola SLAVIA z konce 19. století k moderním elektromobilům, předznamenaným konceptem ŠKODA VISION E.
Příběh ŠKODA AUTO má své kořeny v roce 1895 u oprav bicyklů a záhy i výroby vlastních modelů s vlasteneckým označením SLAVIA. Na Rétromobile vystavená precizní replika ikonického modelu SLAVIA (1896) v loňském roce prokázala svoje kvality na akci L´Etape du Tour, tedy jízdou po jedné z etap legendárního cyklistického závodu Tour de France, jehož je ŠKODA AUTO hrdým oficiálním hlavním partnerem. Bicykl SLAVIA je se svými 18 kilogramy téměř dvakrát těžší než současná závodní kola, má jediný převod, ještě nebyl vybaven volnoběhem ani brzdami – i z kopce se jezdci spoléhali na sílu vlastních nohou. Video z náročné jízdy kola SLAVIA na L´Etape du Tour najdete na webu ŠKODA Storyboard.
Úspěšné angažmá mladoboleslavské značky na poli motoristického sportu se datuje již od roku 1901, závodu Paříž – Berlín, letopočet 1908 je spojen s dvanáctikusovou sérií sportovního vozu Laurin & Klement BSC, jehož jediný dochovaný exemplář je vystaven na Rétromobile. Výrobní číslo motoru 5635 potvrzuje originalitu unikátu, zkompletovaného 12. července 1908 a po nedávné pečlivé renovaci zařazeného do zlatého fondu sbírek ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. Vůz kategorie voiturette pohání řadový kapalinou chlazený dvouválec původní konstrukce L&K s výkonem 12 k (8,8 kW) z objemu 1399 cm³. Dvousedadlový typ BSC dosahuje rychlosti 75 km/h.
V červnu 1950 startovala ve druhém poválečném ročníku legendárního závodu 24 hodin Le Mans také ŠKODA Sport, vyrobená v předchozím roce ve dvou exemplářích na bázi úspěšného modelu Š 1101 „Tudor“. Po slibném úvodu a třinácti hodinách jízdy vyřadila posádku Václav Bobek – Jaroslav Netušil ze závodu porucha drobné součástky motoru. Kvůli vyhrocené mezinárodně politické situaci se tovární tým ŠKODA do Le Mans v dalších letech již nevrátil, nicméně vystavený exemplář ze soukromé sbírky se v letech 1949-1962 zúčastnil více než 70 sportovních podniků. Letos by se ŠKODA Sport měla objevit na slavné trati opět, a to na závodech historických vozů Le Mans Classic 2020.
Sériovou produkci automobilky ŠKODA na Rétromobile reprezentuje bestseller značky, od roku 1959 vyráběný model OCTAVIA. O rok mladší exponát ŠKODA Muzea je v typickém uzavřeném dvoudveřovém provedení, s motorem 1089 cm³/40 k (29 kW). V době jeho vzniku nabídku doplnilo ještě praktičtější kombi OCTAVIA COMBI. Automobily ŠKODA OCTAVIA a sesterský topless FELICIA byly úspěšně exportovány do desítek zemí světa, ze sportovních úspěchů připomeňme hattrick ve třídě do 1300 cm³ na Rallye Monte Carlo (1961, 1962, 1963).
Do budoucnosti značky ŠKODA dá na Rétromobile nahlédnout koncept VISION E (2017), předobraz sériového elektromobilu ŠKODA na platformě MEB, který bude pro evropské trhy vyráběn od roku 2020 v hlavním závodě značky v Mladé Boleslavi. Koncept ŠKODA VISION E o délce 4668 mm má mimořádně prostorný interiér se čtyřmi samostatně otočnými sedadly, přístupnými protiběžně se otevírajícími dveřmi. Zaujmou i další parametry: elektromotory o celkovém výkonu 225 kW pohánějí všechna kola a zajistí maximální rychlost 180 km, vůz má dojezd až 500 km.
Již 45. ročník výstavy Rétromobile, svátek všech milovníků historických vozidel, se od 5. do 9. února 2020 koná na pařížském výstavišti Porte de Versailles. Na ploše 72 000 m² představí svoji nabídku 620 vystavovatelů, včetně 120 značkových klubů, prezentováno bude přes 1000 vozidel.