Svět historických vozidel občas motocykly trochu přehlíží, ale nesmíme zapomenout, že i Laurin & Klement také začínali s koly a motocykly. V sedmdesátých letech, snad každý kluk začínal své řidičské umění na jednostopé padesátce, kterou mohl řídit již v patnácti letech.

JAWA 50 typ 555

Vše začalo v červenci 1955, kdy se začal v Povážských strojírnách vyrábět motocykl JAWA 550 „pionýr“, ale většina z nás ho dodnes zná jako „Pařez“. Tu přezdívku dostal díky tvaru svého sedla.

V roce 1958 se do prodeje dostal jeho následovník JAWA 555, kterých bylo vyrobeno přes tři sta tisíc. Přepracovaný pařez měl větší kapotáž, která skrývala dvě pružiny oproti jedné a lépe chránila jezdce před odletujícími nečistotami. Nové brzdy a větší výkon motoru.

Sedlo sice dostalo trochu jiný tvar, ale stále připomínalo pařez. Malá část 555tek dostala dvojsedlo známé z pozdějších tipů (JAWA 20/21), ale stále byl motocykl jednomístný. Z výroby vycházely tři základní typy, standart, De-luxe a skútrové provedení (vybavené t.z. revma plechy).

Za zmínku ještě stojí barevná provedení. Nejrozšířenější byla jawácká červená (višňová červená), pastelová modrá či tyrkysová zelená. Méně známé jsou i v černé nebo šedé barvě. K oblíbeným patřila i dvoubarevná provedení, kde se pastelová pařížská modrá, tyrkysová zelená a méně viděná višňová červená kombinovaly s šedobílou.

Brašna

JAWA 50 typ 555 byla již vybavena nosičem, ale pod sedlo se vešla pouze pumpička, lékárna, nářadí a baterie. Proto se nedílným doplňkem stala koženková brašna, která se upevňovala okolo nádrže a pod sedlem. Tuto brašnu stále vyrábí firma veterán-sedla.cz, od které jsme ji získaly a vyzkoušely.

Zájemce si může vybrat z několika barevných provedení a dokonce firma veterán-sedla.cz nabízí i dobové koženky. V nabídce mají i další doplňky (filcová hvězda pod víčko nádrže),nebo sedla v několika barvách a i konstrukčně přizpůsobená řidičům nad 100 kg.

Fotogalerie JAWA 50 typ 555

K nafocení jsme použili částečně zrenovovanou Olinovu 555tku, která je ve dvoubarevném provedení višňová červená kombinovaná s šedobílou. Motocykl byl nedávno testován na veteránskou původnost a rozšířil historická vozidla ŠKODAMOTOR veterán klubu.. Byl také doplněn o brašnu od firmy veterán-sedla.cz.