› 70 let od zahájení výroby automobilů ŠKODA v závodě Kvasiny
› 60. narozeniny oslaví atraktivní roadster ŠKODA 450, přímý předchůdce populárního modelu FELICIA, i aerodynamický závodní vůz ŠKODA 1100 OHC
› 40 let od prvního a druhého místa kupé ŠKODA 130 RS ve třídě do 1300 cm3 na trati nestarší a nejslavnější automobilové soutěže světa, Rallye Monte Carlo
› Před 30 lety debutovala modelová řada ŠKODA FAVORIT
ŠKODA AUTO
V roce 2017 si společnost ŠKODA AUTO připomene několik významných jubileí, která se váží k její 122leté historii: jde o kulaté výročí vzniku výrazných modelů ŠKODA 450, 1100 OHC a FAVORIT i jubileum zisku prvních dvou míst vozu ŠKODA 130 RS ve třídě do 1300 cm3 na Rallye Monte Carlo.
ŠKODA 130 RS na Rallye Monte Carlo: První dvě místa ve třídě do 1300 cm3
Před 40 lety, přesněji v pátek 28. ledna 1977, zvítězila ŠKODA 130 RS posádky Václav Blahna/Lubislav Hlávka na Rallye Monte Carlo ve třídě do 1300 cm3. Na druhém místě se umístili Milan Zapadlo s Jiřím Motalem. V absolutní klasifikaci obsadila kupé 130 RS v konkurenci podstatně větších a silnějších speciálů 12., respektive 15. příčku. Předchůdci současného speciálu ŠKODA FABIA R5 tak napsali jednu z nejslavnějších kapitol 116leté tradice úspěšného angažmá značky ŠKODA v motoristickém sportu.
ŠKODA 450: 60 let od debutu předchůdce roadsteru Felicia
Výroba otevřených automobilů ŠKODA 450 – předchůdce známějšího modelu Felicia – začala před 60 lety, a to v září 1957 v závodě Kvasiny. Čtyřválcový motor o objemu 1089 cm3 a výkonu 50 koní (36,6 kW) udělil atraktivnímu modelu ŠKODA 450 největší rychlost 128 km/h. Celkem vzniklo 1010 kusů, z nichž přibližně dvě třetiny oslovily zahraniční zákazníky.
ŠKODA FAVORIT: 30 let od světové premiéry
Důkaz umu a nasazení konstrukčního týmu značky ŠKODA v nelehké době na sklonku socialismu v Československu v 80. letech podal automobil ŠKODA FAVORIT s moderní koncepcí „vše vpředu“ a s designem italského studia Bertone. Jeho světová premiéra se odehrála na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 16. září 1987.
Moderní pojetí, design i jízdní vlastnosti vozu ŠKODA FAVORIT byly v té době plně srovnatelné i se západní konkurencí, navíc se jednalo o jeden z mála osobních automobilů takzvaného východního bloku, který nebyl vyráběn v licenci. První zákazníci se moderního a prostorného hatchbacku FAVORIT dočkali v roce 1988, o dvě léta později přibylo kombi FORMAN, následované lehkými užitkovými deriváty i vozy pro volný čas. Z modelu FAVORIT byly odvozeny dokonce i elektromobily. V období 1987 – 1995 vzniklo celkem 1 077 126 vozů řady FAVORIT/FORMAN.
Závod Kvasiny: 70 let výroby vozů ŠKODA ve východních Čechách
Tradice automobilové produkce v Kvasinách sahá do roku 1934. Prvním zde vyrobeným vozem značky ŠKODA se v říjnu 1947 stal zástupce luxusní kategorie, prestižní ŠKODA SUPERB. V dalších desetiletích se zde vyráběla řada úspěšných modelů jako roadster ŠKODA FELICIA (1959-1964), ŠKODA 110 R Coupé (1970-1980) a ŠKODA PICK-UP/VW CADDY Pick-up (1995-2001). V současné době závod Kvasiny produkuje modely ŠKODA SUPERB, SUPERB COMBI, YETI a KODIAQ.
ŠKODA 1100 OHC: 60 let od vzniku fascinujícího závodního vozu
Dvojice aerodynamických roadsterů ŠKODA 1100 OHC zaujala v prosinci 1957 elegantní lehkou karoserií ze skelného laminátu, příhradovým rámem z pevnostních tenkostěnných trubek či motorem s rozvodem 2 x OHC a zdvojeným zapalováním. Čtyřválec o objemu 1089 cm3 dosahoval se dvěma dvojitými karburátory výkonu 67,7 kW při 7700/min. Roadster vážil bez posádky 550 kg a dosahoval rychlosti 190 – 200 km/h.