› Na start velkého setkání klasických vozů na okruhu Nürburgring se postaví i více než třicet závodních a sériových vozů ŠKODA
› ŠKODA Muzeum na akci vysílá poklady své sbírky: sportovní typ 1100 OHC a závodní speciál formule 3
› Bokem napřed: Diváky nadchne i sedminásobný mistr Německa v rally Matthias Kahle za volantem vozu ŠKODA 200 RS.
› Jako oficiální partner akce nabídne ŠKODA na Nürburgringu divákům i bohatý doprovodný program, včetně simulátorů jízdy v rallyovém voze.
115 let motorsportu ŠKODA
Při 44. ročníku setkání klasických vozů AvD Oldtimer Grand Prix na okruhu Nürburgring si ŠKODA AUTO připomene své bohaté angažmá na poli motorsportu, trvající již 115 let. Divákům se předvede hned několik legendárních vozů ŠKODA 130 RS, celkem se setkání zúčastní na 36 automobilů ŠKODA z různých dekád minulého století. Mezi nimi budou i dvě perly ze sbírek ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi.
Před 115 lety dosáhl Narcis Podsedníček na stroji Laurin & Klement jako první motocyklista cíle závodu z Paříže do Berlína a položil tak základy mimořádně bohaté tradice motoristického sportu mladoboleslavské automobilky. ŠKODA si toto jubileum připomene i během nadcházejícího setkání klasických vozů AvD Oldtimer Grand Prix na slavném okruhu Nürburgring, které probíhá ve dnech 12. až 14. srpna. Mezi desítkami unikátních závodních speciálů budou mít přední místo i dva vzácné vozy ze ŠKODA Muzea, doplněné dalšími 34 vozy značky ŠKODA.
„ŠKODA 1100 OHC z roku 1957, která je skvělým příkladem českého inženýrského a konstruktérského umění, patří k výrazným milníkům ve 115leté historii našeho motorsportu,“ říká vedoucí ŠKODA Muzea Andrea Frydlová. „Při vývoji dvoumístného závodního vozu měli konstruktéři volné ruce – a výsledkem je mimořádný stroj, který nadchne i dnes.“ To platí i o monopostu ŠKODA F3 z roku 1965. S podobným strojem vyhrál Miroslav Fousek v roce 1968 východoevropské mistrovství formule 3.
Raritní dvoumístný roadster ŠKODA 1100 OHC pohání podélně umístěný řadový čtyřválec se dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců, který z objemu 1.089 cm3 dává výkon 92 koní, což znamená litrový výkon 85 k. Na druhou polovinu 50. let šlo o mimořádné parametry. Karoserie je vyrobena z velmi lehkého sklolaminátu, takže vůz váží pouhých 550 kg. To se podepsalo na razantním zrychlení i na maximální rychlosti až 200 km/h. První vítězství si vůz pilotovaný Miroslavem Fouskem připsal v roce 1958 na městském okruhu v Mladé Boleslavi, další úspěchy na sebe nedaly dlouho čekat.
Na Nürburgringu ale diváci ocení i dynamické ukázky dalších výrazných vozů z nedávné historie automobilky ŠKODA. Sériové kupé ŠKODA 110 R, představené v roce 1970, patřilo k vozům snů Východního bloku. K zajímavostem dvoudveřového modelu vyráběného do roku 1976 patřila vedle pohonu zadních kol také sportovní sedadla, sportovní volant, tři přídavné budíky na přístrojové desce nebo bezrámová okna dveří.
ŠKODA 110 R se stala také základem pro oblíbené „Porsche Východu“, kupé ŠKODA 130 RS. Debut slavilo v roce 1975 a záhy si připsalo řadu cenných výsledků. Mezi nimi se skví prvenství na Rallye Monte Carlo 1977 ve skupině 2 do objemu 1,3 l, v roce 1981 si pak značka ŠKODA typem 130 RS připsala titul v evropském okruhovém mistrovství. Divákům na Nürburgringu se představí jak okruhová, tak soutěžní verze s výkonem 130 koní. Okruhová se zúčastní pátečních (od 9.45 h) a sobotních závodů (od 8.55 h), rallyová pak oblíbené sobotní driftovací show „Slowly Sideways“ (od 13.40 h).
Tam se diváci mohou těšit i na repliku unikátního kupé ŠKODA 200 RS, za jejímž volantem bude sedminásobný mistr Německa v rallye Matthias Kahle. Předchůdce typu 130 RS vznikl v roce 1974, byl o 15 cm nižší a vinou brzké změny předpisů se zúčastnil jen několika závodů. I tak patří k nejvýraznějším sportovním vozům značky ŠKODA.
Při pátečním (11.45 h) a nedělním programu (12.55 h) se na Nürburgringu v dynamických ukázkách představí celkem 36 vozů ŠKODA. Chybět nebude ŠKODA OCTAVIA WRC, ale ani sériové a civilní historické vozy ŠKODA RAPID, 120 GLS, FELICIA, SUPERB či TUDOR.
Jako oficiální partner AvD Oldtimer Grand Prix nabídne ŠKODA prostřednictvím dovozce ŠKODA AUTO Deutschland návštěvníkům na okruhu Nürburgring i bohatý doprovodný program. V paddocku mohou diváci obdivovat automobilové skvosty z těsné blízkosti, ale i sami vyzkoušet své schopnosti třeba za volantem rallyových simulátorů.