› ŠKODA Muzeum v Mladé Boleslavi láká na novou výstavu „Aerodynamika“
› Exkluzivní exponáty: ŠKODA 935, ŠKODA 130 RS A5 a ŠKODA VisionC
› Automobilka ŠKODA aplikuje poznatky z oboru aerodynamiky již 80 let

ŠKODA Muzeum

Tématem nové výstavy ve ŠKODA Muzeu v Mladé Boleslavi je aerodynamika. Do 8. května 2016 mohou návštěvníci nahlédnout do bohaté historie aplikace aerodynamických poznatků automobilkou ŠKODA, a to prostřednictvím výjimečných exponátů a řady dobových fotografií.SKODA-935-18
Výstava vznikla ve spolupráci ŠKODA Muzea, ŠKODA Designu a oddělení aerodynamiky ŠKODA AUTO. „Využití aerodynamiky na vědecké bázi má v automobilce ŠKODA dlouhou tradici, sahající až do třicátých let dvacátého století,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea. Tuto éru na výstavě zastupuje unikátní prototyp ŠKODA 935, který dosáhl již v roce 1935 výjimečně příznivé hodnoty součinitele odporu vzduchu cx=0,37. Aerodynamicky optimalizované tvary najdeme i na sportovních speciálech 30. let, z unikátního know-how těžili také majitelé vozů ŠKODA Popular Monte Carlo (1936) a „dálnicového tudoru“ ŠKODA Rapid 1500 OHV (1938).skoda-popular-MC-coupe-002
Od konce 40. let 20. století procházely modely osobních i závodních vozů ŠKODA 1101/1102 v měřítku 1:5 a 1:10 zkouškami v aerodynamickém tunelu. Obtékání modelů vzdušným proudem zviditelňovala vlákna, tzv. „bavlnky“. K nejatraktivnějším aplikacím z té doby patří pontonová a doutníková karoserie vozů ŠKODA Sport a Supersport či designový skvost ŠKODA 1100 OHC (1958). Z měření v aerodynamickém tunelu vycházeli konstruktéři také při tvorbě velkosériového vozu ŠKODA 1000 MB a následujících modelů.
skoda-1100-OHC-1958
Výstava „Aerodynamika“ ve ŠKODA Muzeu připomíná i další milníky. Například testování vozu ŠKODA 130 RS A5 s účinnými spoilery, rozšířenými prahy a křídlem v zadní části vozu na letištní ploše v Hoškovicích (1978) či měření prototypů ve skutečné velikosti v aerodynamickém tunelu MIRA (Motor Industry Research Association) ve Velké Británii či u proslulé italské karosárny Pininfarina.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Příznivci nejnovějších technologií ocení srozumitelnou prezentaci metod počítačové simulace proudění CFD (Computational Fluid Dynamics), detailně analyzující rozdělení vzduchu kolem a uvnitř vozu po stovkách výpočetních buněk. CFD simulace se použily například u studie ŠKODA VisionC o součiniteli odporu vzduchu cx=0,26. Originální vůz VisionC patří k magnetům výstavy. „Tato studie ukazuje návštěvníkům optimální spojení aerodynamiky a designu,“ upozorňuje vedoucí ŠKODA Muzea Andrea Frydlová.