V roce 1972 FIA po úpravě sportovních řádů sloučila skupinu B5 a B6 v jednotnou skupinu B5 s maximálním obsahem motoru 3000 cm3.
Sportovní komise pod hlavičkou Svazarmu ji přizpůsobila našim podmínkám a vypsala mistrovství ČSSR do objemu motoru 2000 cm3. To už v AZNP připravovali pro závody na okruzích a do vrchu dvousedadlový otevřený vůz. Těmto spiderům se také lidově říkalo „placka“. Zárověň v Metalexu také připravovali tři spidery, z nichž v jednom byl namontován motor Škoda.
ŠKODA SPIDER B5
ŠKODA SPIDER B5 byl osazen celolitinovým čtyřválcovým motorem o obsahu 1500 cm3 a výkonu 150 koní. Byl spojen s pětistupňovou převodovkou z Tatry 603. Základní podlahovou skupinu tvořila část skeletu Škoda 100, která byla upravena pro montáž otočeného motoru, který se nacházel před zadní nápravou. Ty byly seriové s upravenými péry a tlumiči. O přenos výkonu na vozovku se starala dělená elektronová kola Škoda s pneumatikami Dunlop Racing. Karoserie byla z hliníku, v přední části chladič a palivová nádrž byla za sedadly. Vůz vážil 630 kg a jeho maximální rychlost byla 220 Km/h.
Jízdní vlastnosti nebyly zrovna silnou stránkou Boleslavského spideru, jenž si za to vysloužil přezdívku Skokan. Nejvíce s touto plackou jezdil Jaroslav Bobek a získal s ní v letech 1972 a 1974 titul mistra ČSSR.
MTX 2 – 01 spider
MTX 2 – 01 spider pocházel z dílen Metalexu, kde číslice 2 označovala dvoumístný vůz a jednička první v řadě. Celkem byly vyrobeny tři vozy, z nichž jeden měl motor Škoda o objemu 1238 cm3. Trubkový rám byl konstrukčně podobný formulovým vozům a vážil 60 kg. Přední náprava lichoběžníková s trubkovými rameny a převodovka byla použita Škoda. Kola byla elektronová MTX 1A s pneumatikami Dunlop Racing. Karoserie byla z laminátu a po stranách měla dva vzduchové kanály k přívodu vzduchu k brzdám a chladiči oleje. Kokpit byl vybaven dvěma sedadly z formule Škoda a od roku 1973 byly placky vybaveny i hlavními světly. Vůz vážil 583 kg a jeho maximální rychlost byla přes 200 Km/h.
Za volantem placek z Metalexu se objevili takoví piloti, jakými byli Karel Jílek, J.Šmíd nebo Václav Bervid.
ŠKODA 733 SPIDER
ŠKODA 733 SPIDER vyjel v roce 1975 a měl být schopen účasti v mistrovství Evropy sportovních vozů ve třídě do 2000 cm3. Z tohoto důvodu byli ke spolupráci přizváni i odborníci na aerodinamiku z leteckých závodů Aero. Základem vozu byl samonosný skelet z ocelových plechů s příhradovou konstrukcí, jenž nesla motor. Tím byl dvoulitrový celohliníkový čtyřválec 2x OHC se čtyřmi ventily na válec se suchou skříní a výkonem 180 koní. Přední náprava byla lichoběžníková a zadní klasická pětiprvková. Na obou nápravách byly duralové tlumiče Koni a bzdy Girling s vnitřním chlazením. Vůz vážil 740 kg a jeho maximální rychlost byla 240 Km/h.
Tento vůz asi zažil jednu z nejkratších závodních kariér, když byl při závodě do vrchu zničen hned po dojezdu první jízdy. Došlo ke střetu s vozidlem předcházejícího jezdce, který těsně za cílem začal couvat po trati. Placka Škoda 733 nebyla již nikdy opravena, a jako první vůz dokázala zajet Ecce Homo pod čtyři minuty.