Jezdí, nebo plave, toť to je otázka do pranice. Ve Světě Motoru z roku 1975 vyšel článek o přípravě cesty z Prahy do Drážďan vozem Škoda 100, ale ne po silnici, ale po vodě!!! Nevěříte …?
Laik žasne, odborník se diví
Lidská nápadivost nezná mezí a občas přináší až neuvěřitelné realizované projekty. Problémy,které zaměstnávají vývojová oddělení předních automobilek po celá léta, řeší český kutil jako mávnutím kouzelného proutku. Vzniká přitom často dílo, nad kterým, jak se říká „Laik žasne, odborník se diví“.
Škodovka ve Vltavě
Dnes je již těžko určit okamžik, kdy Josefa Šindlera z Nové Vsi u Kralup napadla myšlenka postavit obojživelný automobil vlastní konstrukce. Jisté však je, že od nápadu k realizaci neměl daleko. A tak s „investicí“ dvou tabulí plechu, těsnícího materiálu a asi 300 hodin práce vznikla škodovka, která se na první pohled příliš neliší od svých sourozenců.
Rozdíl je patrný až v okamžiku, když se octne na hladině. „Normální“ automobil dříve nebo později klasá ke dnu, kdežto červená škodovka Josefa Šíndlera, nejen že se nepotopí, ale dokonce pluje v žádaném směru slušnou rychlostí.
Hlavní úpravy karoserie „postihly“ motorový prostor a dveře. Prostor motoru a převodovky je oddělen od vody plechem přivařeným ke spodní části karoserie a utěsněním drobných otvorů. Výfuk je vyveden zadní kapotou směrem nahoru. Prostor posádky je v místě dveří oddělen od vody, proniknuvší kolem těsnění, plechy vevařenými do skeletu karoserie až do výše sedáků. Proniknutí vody kolem hřídele volantu brání dva těsnící kroužky.
Pohon obstarává lodní šroub Crescent napojený přes pryžovou spojku přímo na klikový hřídel motoru. Držák šroubu je v zadní části vozidla vybaven ostruhou, která jednak chrání šroub před přímým poškozením, jednak celý držák odklápí směrem dozadu, kupříkladu při vjezdu do vody na nerovném břehu. Směr plavby se řídí předními koly.
Důkazem životaschopnosti tohoto „obojživelníka“ je cesta z Prahy do Drážďan, kterou absolvoval Josef Šindler po Vltavě a Labi. Podle jeho vlastních slov je takové cestování velmi příjemné, protože na vodě je mnohem menší provoz, než na suché zemi a případné překážky na vodním toku (přehrady, zdymadla) lze jednoduše objet.
Svět Motorů hodnotí
O vlastnostech plovoucí škodovky se redaktoři SM přesvědčili i na „vlastním těle“, když je její majitel ochotně svezl po vltavských vlnách. „Plavidlo“ je stabilní v příčném i podélném směru a překvapivě citlivě reaguje na vychýlení předních kol. Díky odnímatelnému dílu střechy je požitek z plavby velmi příjemný, neruší jej ani prosakování vody, byť téměř zanedbatelné, kolem některých spojů plechů podlahy karoserie. Na upozornění, že voda proniknuvší může být nepříjemná hned v několika směrech, odbyl Josef Šindler lakonickým: „Co nateče, to také vyteče…“.