Začátkem roku 1968 zařadila do výrobního programu mladoboleslavská automobilka nový ekonomický model s označením TOURIST určený na export.
Historie eMBéčka
Embéčko, jak se lidově říkalo vozu Škoda 1000 MB, se zrodilo roku 1964, kdy škodovka přišla s úplně novou koncepcí lidového vozu. Na tu dobu moderní, samonosná karoserie s hliníkovým motorem uloženým vzadu. Tomuto litrovému motoru se také říkalo čtvercový, protože jeho vrtání bylo stejné jako zdvih (68mm). Do roku 1969 se vyrobilo 349.348 kusů všech typů 1000 (MB, MBT, MBG, MBX) a 1100 (MB, MBX).
ŠKODA 1000 MB „tourist“
Výroba nového ekonomického modelu na vývoz započala v lednu 1968 (série 16,17), karoserie ještě s úzkým sloupkem. Model parametrově a výkonově vycházel ze základní verze ŠKODA 1000 MB standart a podnik zahraničního obchodu Motokov, chtěl levnější vůz na vývoz.
Hlavní změny byly patrné již na první pohled. Nárazníkům chyběly svislé členy, na vozidle nebyly střešní lišty, céčka přední masky a levá ozdobná lišta na předním blatníku. Dalším prvkem byly ozdobné lišty přední a zadní kapoty v barvě vozu a poklice ve stříbrném smaltu. Interiér doznal několika změn a do vozů byla montována pouze látková sedadla. Chyběla madla dveří a pravé okenní stínítko.
Výroba vozů ŠKODA 1000 MB Tourist pokračovala i po naběhnutí modelové řady 1969 s širokým sloupkem (série 18 – 21). Zde eMBéčko dostalo nezaměnitelnou přední část dvou linií (nárazník bez svislých členů a lišta s nápisem ŠKODA). Další změnou prošly poklice, které již nebyly ve stříbrném smaltu, ale chromované. Výplně dveří byly v černé barvě bez ozdobné lišty a látkové sedačky v kombinaci s černou koženkou.
Celkem bylo vyrobeno 12,358 vozů, z nich se 11,731 vyvezlo do zahraničí. Největším dovozcem bylo západní Německo, kam šly vozy pod označením „MOLDAU“ na zadní kapotě. Do Rakouska a Francie byly vozy přímo v technickém průkazu označeny MBT. Jinak se vozy vyvážely celkem do 19 států celého světa včetně exotických, Ecuador a Kanárské Ostrovy.
V bývalém Československu zůstalo k prodeji asi 607 vozů, které byly prodány v sítích Mototechny, Tuzexu a v podnikové prodejně AZNP. Vozy se prodávaly za cenu nižší, než standart a na faktuře mototechny bylo označení výbava tourist. Některé vozy pak měly rukou, nebo strojem ve velkém technickém průkaze dopsáno tourist (záleželo na úředníkovi, co ho vystavoval).
Na závěr ještě vzpomeneme jak vůz ŠKODA 1000 MB tourist pojmenovali sami zaměstnanci. Ti mu na lince, kde sjížděl, říkali „ŽEBRÁK“.