Před pětačtyřiceti lety byl ve Sjezdovém paláci kultury a oddechu, dříve Julia Fučíka Ústavem pro výzkum motorových vozidel představen prototyp československého sportovního vozu ÚVMV 1100 GT nebo známější označení ŠKODA 1100 GT.
ÚVMV 1100 GT – historie
Předlohou československého sportovního prototypu byly vozy významných světových značek. Jen namátkou vzpomeneme na Opel GT, Matra 530 A, Saab Sonett, či Lotus Europe. Většina těchto vozů je karosována významnými předními karosáři té doby.
V roce 1968 se v ÚVMV pustila skupina vedená ing. M Vackem s jasnými úkoly vnitřního prostoru a počítající s použitím motoru Škoda 110, převodovky a i přední nápravy. Zadní náprava již vyžadovala jiné řešení, aby se docílilo požadovaných jízdních vlastností.
Nejprve byly dle tvarových návrhů M.Strejčka zhotoveny modely v měřítku 1:10, z nichž vybrané řešení v modelu 1:5 a teprve pak v ÚVMV vytvořili maketu 1:1. Do celého projektu byly zapojeny i firmy n.p. Letov (podlahová skupina), Sklo-Union Řetenice (lepená skla), n.p. Karosa (interiér).
Karoserie
Jedná se o samonosnou skeletovou dvoudvéřovou karoserii. Sklolaminátové povrchové dílce upevněny na nosné kostře (pro spojení bylo použito lepení a nýtování). Zavazadlový prostor se nacházel za sedadly a novinkou byly vyklápěcí světlomety Cibie (vyklopení pomocí světelné houkačky a zasouvaly se pomocí pedálu).
Podvozek
Všechna kola byla nezávisle zavěšena vpředu na příčných lichoběžníkových polonápravách a vzadu na trojúhelníkových vlečných ramenech s šikmými osami kývání. Pružení vpředu i vzadu vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči. Přední náprava byla ještě doplněna zkrutným stabilizátorem. Brzdy byly kotoučové s omezovačem brzdného tlaku na zadní nápravu. Čtrnácti palcová kola z vozu NSU-Spider.
Motor
Čtyřdobý kapalinou chlazený čtyřválec OHV z vozu ŠKODA 110 v úpravě A2 uložený v zadní části. Největší výkon byl 75 koní při 5750 ot/min. Uzavřená chladící soustava měla chladič s elektrickým ventilátorem a o chlazení motorového oleje se staral výměník olej-voda. Motor byl osazen karburátorem Weber 40 DCOE 2.
Rozměry a váhy
Délka 3880 mm
Šířka: 1505 mm
Výška: 1125 mm
Rozchod kol: 1280/1245 mm
Rozvor náprav: 2200 mm
Světlá výška (zatíženo): 150 mm
Pohotovostní váha: 816 kg
Celková váha: 996 kg
Maximální rychlost: 180 km/h
Závěrem
Kromě bílého originálu z Letova, bylo ještě postaveno 6 dalších vozů na podvozkové plošině Škoda 100. Asi nejznámější jsou dva závodní vozy, jeden v bílo modré a druhý červené barvě. Ale tyto vozy se již od prvního prototypu v mnoha věcech liší a na představení by byl potřeba další článek. Ze zbývajících tří je nejznámější v červené barvě s novojičínskou RZ, a ke škodě milovníků těchto aut zbylé dva byly napadeny kutili. Poslem je opět závodní speciál, do kterého byl namontován motor Alfa Romeo.