Řada Škoda 105/120 byla přímým pokračovatelem embéček a stovek, kdy Škodovka prezentovala vše vzadu (motor a pohon zadní nápravy). První auta této řady vyjela během roku 1976, takže každý hezký kousek zachovaný do dnešní doby vzbuzuje pozornost nás škodovkářů.
Škoda 120 L
Jedním takovým pacientem je i Martin, kterého spíše znáte pod jeho přezdívkou „Máca“ . To, že ho nezajímají jen nová auta, svědčí fakt, že v době, když měl decentně natuněnou Fabii, měl k ní ještě i Rapida, ale obou se časem zbavil. Nyní když povýšil na Octávku, pořídil si krásnou Škodu 120 L. Že patří mezi první vyrobené stodvacítky svědčí fakt, že jeho první majitel (ročník 1925) si ji koupil 7.ledna 1977. A že se o užovku staral znamenitě, svědčí její perfektní stav s 41152 kilometry na tachometru a s několika dobovými doplňky. Jedním z nich je diodový otáčkoměr a druhý
v osmdesátých letech oblíbený ekonoměr. Zatím jedinou slabostí auta je jeho originální barva (4140), kterou Máca plánuje rozleštit. Tím, že auto je naprosto bez koroze, soustředí se Martin hlavně na detaily. I v současné době se dají na víc jak třicetileté auto sehnat některé díly nové. To se povedlo u kol (nové plechové disky a chromované poklice), ale nové sehnal i takové detaily jakými jsou nové mřížky C sloupků, mřížka zadního čela nebo štítek 120L. Co se nesežene nové, musí se buď zrenovovat, nebo alespoň vyčistit jak je patrné ze střešních lišt nebo přední masky s novými šrouby.
Toto vše pomohlo i k hladkému, bezproblémovému průchodu skrz STK. Na autě ještě zaujmou žluté mlhovky, které jsou charakteristické pro osmdesátá léta.
Závěrem Máca ještě dodal, že černé zrcátko nahradí chromovým. Tyto všechny aspekty poukazují na výjimečnost této stodváci, která je ozdobou každého srazu, kde se objeví. Nakonec vyprávění si prohlédněte naši minigalerii, kterou pro Vás nafotil Olin.
Více se o užovce dovíte na našem foru ZDE