V prodejnách tabáku se objevila stavebnice firmy DeAgostiny modelu ŠKODA 130 RS v měřítku 1:8. Podle dosavadního zjištění šlo o průzkum prodeje, který známe např. ze stavebnice ŠKODA 100 též v měřítku 1:8.
DeAgostini
Firma DeAgostiny vydává časopisy, ve kterých je buď model, nebo část stavebnice, ze které vznikne model. Na našich stránkách jsme vás seznámili již se dvěmi stavebnicemi v měřítku 1:8. Prvním byla ŠKODA 100, kterou má většina stavitelů již kompletně hotovou.
Nyní dochází k dokončení druhého modelu, kterým je legendární TATRA 603. V měřítku 1:8 dosahuje úctyhodné délky 64 centimetrů a váhy přesahující 8 kilogramů. Ani tímto modelem není počin firmy DeAgostiny u konce.
Třetím modelem, který se blíží již do své poloviny je nezapomenutelná ŠKODA Octavia z roku 1959. I ona je propracovaná do nejmenších detailů a přibližuje nám školu československých inženýrů.
ŠKODA 130 RS
Nové kupé ŠKODA 130 RS (typ 735) se veřejnosti poprvé ukázalo v dubnu 1975 na okruhu v Mostě, v plném nasazení se “eresa” předvedla o necelý měsíc později v Brně v rámci závodu Mistrovství Evropy cestovních vozů, kde v třídě do 2000 cm3 obsadila hned při své premiéře 3. a 4. místo. To ještě jezdila s pětistupňovou převodovkou, rok na to však FIA změnila předpisy a ŠKODA 130 RS se musela vrátit k čtyřstupňové převodovce, u které zůstala až do konce své sportovní kariéry.
První rallyovou sezónu zahájila v roce 1976 a již o rok později zazářila prvenstvím v Rallye Monte Carlo (ve své třídě) a 12. příčkou celkově (posádka Blahna – Hlávka). V sezóně 1978 se podařilo posádce Zapadlo – Motal obsadit na Rallye Acropolis 9. místo v absolutním pořadí (pochopitelně 1. ve třídě) a o rok později skončila ŠKODA 130 RS na této nejtěžší evropské soutěži dokonce na celkové osmé pozici.