• Škoda 130 RS letos slaví 50 let od svého představení
  • Škoda 130 RS patřila na přelomu 70. a 80. let k nejúspěšnějším rallyovým i okruhovým automobilům v Evropě
  • Vůz zaznamenal řadu úspěchů v Mistrovství světa v rallye, včetně vítězství v Rallye Monte Carlo 1977
  • V roce 1981 se Škoda s vozem Škoda 130 RS stala mistrem Evropy značek v závodech cestovních vozů

Škoda 130 RS (typ 735)

Jezdci ji milovali, soupeři se jí obávali. Na tratích budila respekt, jako žádný jiný vůz Škoda před ní. Škoda 130 RS, dlouho považovaná za nejlepší a nejikoničtější sportovní vůz z Mladé Boleslavi, se poprvé představila veřejnosti před 50 lety. Její letošní mimořádné výročí se shoduje s oslavami 130 let od založení společnosti Škoda Auto. 

Po úspěšné éře prvního vozu Škoda s koncepcí pohonu vzadu, modelu Škoda 1000 MB, přišla v roce 1969 jeho modernizace a svět se seznámil s vozy Škoda 100/110 L, které se od předchozích modelů lišily především novou karoserií. V následujícím roce byly ze základní verze vyvinuty modely Škoda 110 L Rallye a Škoda 110 R Coupé. V roce 1972 byl představen soutěžní speciál Škoda 120 S Rallye, který v sedmdesátých letech startoval na domácích závodních tratích častěji než kterýkoli jiný vůz.

Ve snaze uspět i v absolutním pořadí jednotlivých soutěží s mezinárodní účastí se v roce 1974 představily vozy kategorie B5, Škoda 180 RS a Škoda 200 RS, které však nemohly být homologovány pro zahraniční sportovní podniky. To vedlo k vývoji ikonického modelu Škoda 130 RS.

Nové kupé Škoda 130 RS (typ 735) se veřejnosti poprvé ukázalo v dubnu 1975 na okruhu v Mostě. V plném nasazení se speciál RS předvedl o necelý měsíc později v Brně v rámci závodu Mistrovství Evropy cestovních vozů, kde v třídě do 2 000 cm3 obsadil hned při své premiéře třetí a čtvrté místo.

Pohon vozu Škoda 130 RS zajišťoval kapalinou chlazený čtyřválcový motor s rozvodem OHV, uložený za zadní nápravou. První verze měly výkon 82,8 kW (112,5 k) při 7 250 min-1, který se s vývojem okruhového vozu postupně zvyšoval až na 105 kW (142 k) při 8 500 min-1. Zdvihový objem vzrostl z původních 1 289 cm3 na samotný limit pro třídu do 1300 cm3 – přesně na 1 299,6 cm3. Největší předností československého kupé však byly jízdní vlastnosti. Lehká a dobře vyvážená konstrukce pomáhala řidičům nejen v zatáčkách, ale i na rovinkách, při doskocích za horizonty a v situacích, kdy naplno sešlápli plynový pedál a museli doslova překonávat fyzikální zákony.

Na rozdíl od vozů Škoda 180/200 RS směla menší Škoda 130 RS vyrazit i do Evropy, a hlavně do její západní části. Škoda 130 RS byla úspěšná prakticky od svého prvního nasazení, a to jak v automobilových soutěžích, tak na okruzích. První rallyovou sezónu zahájila v roce 1976 a již o rok později zazářila prvenstvím v Rallye Monte Carlo ve své třídě a 12. příčkou celkově (posádka Blahna/ Hlávka). V sezóně 1978 se podařilo posádce Zapadlo/Motal s vozem Škoda 130 RS obsadit na Rallye Acropolis první místo ve své třídě a deváté místo v absolutním pořadí. O rok později skončila Škoda 130 RS na Rallye Acropolis dokonce na celkové osmé pozici. Její oficiální kariéra na domácích tratích skončila v sezóně 1983.

Škoda 130 RS se kromě soutěží nesmazatelně zapsala i do historie okruhového mistrovství Evropy cestovních vozů. Kompletní sezónu v tomto prestižním seriálu mladoboleslavská automobilka poprvé absolvovala až v roce 1978. Hned při svém prvním vystoupení se Škoda umístila na třetím místě v klasifikaci značek. O rok později se Škoda 130 RS umístila na druhém místě v celkovém pořadí a v roce 1980 na třetím místě za Audi a BMW a na prvním místě ve své třídě. V roce 1981 se československý speciál s motorem 1,3 OHV probojoval po náročné sezóně na první místo celkového pořadí značek a Škoda tak získala titul mistra Evropy cestovních vozů. Dnes jsou rallyová i okruhová verze vozu Škoda 130 RS součástí sbírek Škoda Muzea a pravidelně se účastní vzpomínkových sportovních akcí. V letech 1975-1980 bylo vyrobeno téměř 200 originálních továrních vozů.