Již samotný název napovídá, že od 30. let až do let poválečných šlo o nejrozšířenější, nejoblíbenější a nejvíce prodávaný automobil boleslavské firmy Škoda. Celkový název firmy zněl : ASAP – závod Mladá Boleslav, což byla zkratka Akciová společnost pro automobilový průmysl.
Škoda Popular
Počátek 30. let je u našich automobilek ve znamení malých, lidových vozů. Nejinak tomu je u škodovky. V letech 1933 – 1934 přichází s malým vozem Škoda 420 Standart. Měl obsah 995 ccm, výkon pouhých 20 koní. Šlo o jednoduché malé auto, kterého se vyrobilo jen 421 kusů.
V roce 1934 přichází první Popular s označením 418. Podle klíče firmy Škoda měl tehdy 4 válce a 18 koní. Tento stroj již nesl znaky všech pozdějších škodovek. Centrální roura, kterou prochází kardan. Na ni jsou dva příčné nosníky k uchycení karoserie. Vpředu je rozvidlení pro uchycení přední nápravy a uložení motoru. Přední náprava byla lichoběžníková s rameny tvaru trojúhelníku. Vzadu byla uložena převodovka s rozvodovkou, později i diferenciálem. Zadní nápravu tvořily výkyvné polonápravy. Převodovka měla tři stupně řazené pákou umístěnou na rouře vedle řidiče a ovládanou dvěma táhly vedoucími dozadu k převodovce. Brzdy byly mechanické, lankové. Řízení bylo pravostranné v provedení pastorek – hřeben. Elektroinstalace používala 6 V rozvod a byla většinou zn. Scintlilla. Motor typu 418 byl řadový čtyřválec s rozvodem SV o obsahu 903 ccm, výkon 18 koní. Typu 418 bylo v roce 1934 vyrobeno pouze 200 kusů. Motor byl opravdu velmi slabý.
Proto v roce 1934 přichází továrna s vylepšeným Populárem typu 420. Hlavní rozdíl je v použití motoru o obsahu 995 ccm s výkonem 22 koní. Podvozek byl zesílen, na zadní nápravu se za příplatek začíná montovat diferenciál. Karoserie Populárů byly vytvořeny tehdy obvyklým způsobem. Na dřevěnou kostru se přibily malými hřebíčky ocelové plechy – potah karoserie. Blatníky a kapota se daly snadno odšroubovat. Bylo vyráběno množství různých variant. Šlo o typy 906, 907, 908, 916 a 917 ( 908 je hliníkové coupe s kapalinovými brzdami ). Limuzina, dodávka, polocabriolet, kabriolet, pro armádu roadster s vykrojenými dvířky. Ten, který jsem kdysi vlastnil, měl pevné rámečky předního skla, nešlo tedy sklopit. Domnívám se, dle dobových fotografii, že právě tento vůz pocházel z dodávky naší armádě, Všech Populárů typu 420 bylo vyrobeno 4220 kusů.
V roce 1937 je Popular opět modernizován. Motor dostává ventilový rozvod OHV, obsah zůstává 995 ccm. Reflektory jsou již zapuštěné v blatnících, rezerva je ukryta v kufru automobilu. Ten je přístupný zezadu zvenčí. Nově upravený motor měl výkon 27 koní a umožňoval automobilu rychlost do 100 km/hod. Tento typ se opět vyráběl v různých provedeních. Roadster poznáme od předchozího typu tím, že dvířka jsou již rovná, nemají ono vykrojení. Tohoto typu 912 bylo vyrobeno v letech 1937 – 38 celkem 5510 kusů.
V roce 1938 se Populár opět mění. Motor dostává obsah 1089 ccm a výkon 30 koní. Slyšel jsem teorii, že tyto motory byly původně Fiaty, které firma buď zakoupila nebo okopírovala. O pravdivosti, jak to bylo ve skutečnosti, jsem se nikde nedočetl. Pravdou je to, že motory Škoda jsou motorům Fiat až moc podobné. Karoserie modelu 1938 se opět ještě více zaobluje, přední maska dostává tehdy moderní tvar do špice a kapota motoru se otevírá zepředu vzhůru, nikoliv z obou boků, jak tomu bylo u předchozích typů. Vůz má již diferenciál v základní výbavě. Byl to však již spíše vůz nižší střední třídy. Šlo o typ 927 a vyráběl se 1938 – 1946 v počtu 6600 kusů.
Proto se továrna vrací k původní idei malého levného vozu. V roce 1939 představuje Popular 995, typ 937 tzv. Lidušku. Konstrukčně šlo o vůz velmi jednoduchý. Motor opět rozvod SV, kliková hřídel pouze na dvou ložiskách. Chladič uložený vzadu nad motorem. Tři rychlosti, bez diferenciálu. V době vzniku cena jen 17 300,- korun. Auto opravdu jednoduché a lidové. Bylo vyrobeno 1527 kusů, z toho i několik sanitních vozů. Tyto stroje se přestaly vyrábět v roce 1942, ale po válce se znovu rozběhla výroba a bylo jich ještě několik smontováno v roce 1946.
Posledním Populárem byl Populár 1101 typ 932. U tohoto vozu vyráběného od roku 1940 do r. 1944 dochází již k opuštění klasické populárovské koncepce. Je zde nová čtyřstupňová převodovka uložená hned za motorem. Brzdy jsou kapalinové. Tyto vozy se vyráběly i ve vojenském provedení. Byly určeny také pro vývoz do Maďarska a na Balkán. Bylo vyrobeno 1019 vozů, do dnešní doby se jich dochovalo jen pár. Na srazech jsem tento typ nikdy neviděl. Tento typ byl přímým předchůdcem Škody 1101 Tudor, kterému se svou konstrukcí velmi přiblížil.
Škodovka nasazovala své výrobky i do různých soutěží a závodů. Vyrobila Škoda Popular Monte Carlo rok 1935 počtu 2 kusů, byly určeny pro Rallye Monte Carlo v roce 1936. Na základě těchto vozů byla vyrobena řada Populárů s tímto onačením. V letech 1936 – 1938 jich vyrobili kolem sedmdesáti kusů. ( uvádí se číslo 72 kusů ) typu 909. Společným znakem byl motor z Rapidu o obsahu 1386 ccm s rozvodem SV. Karoserie byly typu roadster i coupé s onou známou malou ploutví na zádi. Tyto vozy se navzájem lišily v detailech, protože šlo o ruční, případně zakázkovou výrobu. Dodnes se některé dochovaly. Důkazem spolehlivosti Populárů bylo také několik dálkových jízd. Známý cestovatel F. A Elstner přešel od vozů Aero ke Škodovce. Zorganizoval v roce 1936 akci 100 dní v malém voze. Projeli napříč Amerikou, objeli Mexiko a vrátili se zpět do New Yorku. Ujeli téměř 25 000 km. Tímto manželé Elstnerovi podali důkaz o spolehlivosti nové škodovky.
Další jeho cestou bylo putování po Jižní Americe – opět s Populárem. Cestopis Tango Argentina je čtivý dodnes. Ale to již byl rok 1939 …
Dnes jsou Populáry opět populární. Často se objevují na srazech HV. Díky jednoduchosti a spolehlivosti reprezentují 30. léta naší, dnes největší automobilky.
Škoda 420 Standard
výrobce: Akciová společnost pro automobilový průmysl ASAP
výroba v letech : 1933 – 1934
počet kusů: 421
motor: řadový čtyřválec SV
počet válců: 4
vrtání: 65 mm
zdvih: 75 mm
obsah: 995 ccm
otáčky: 3000
výkon: 20 koní / 3000 ot. Min
karburátor: Zenith 26 VEH
celková délka: 3770 mm
celková šířka: 1360 mm
celková výška: 1500 mm
provozní hmotnost: 750 kg (tudor)
spojka: suchá třecí jednokotoučová
rozchod vpředu: 1150 mm
rozchod vzadu: 150 mm
rozvor: 2430 mm
pneu: 120 x 40
rychlost: 85 km / hod
spotřeba: 7 l/100km
Škoda 418 Populár
výrobce: Akciová společnost pro automobilový průmysl ASAP
výroba v letech : 1934
počet kusů: 200
motor: řadový čtyřválec SV
počet válců: 4
vrtání: 65 mm
zdvih: 68 mm
obsah: 903 ccm
otáčky: 3000
výkon: 18 koní / 3000 ot. Min
karburátor: Zenith
celková délka: 3630 mm
celková šířka: 1340 mm
celková výška: 1520 mm
provozní hmotnost: 650 kg (tudor)
spojka: suchá třecí jednokotoučová
rozchod vpředu: 1050 mm
rozchod vzadu: 1050 mm
rozvor: 2300 mm
pneu: 120 x 40
rychlost: 80 km / hod
spotřeba: 7 l/100km
Škoda Popular typ 906, 907, 908 (hliníkové coupé s hydraulickými brzdami v počtu 20ks), 916, 917
výrobce: Akciová společnost pro automobilový průmysl ASAP
výroba v letech : 1934 – 1938
počet kusů: 4220
motor: řadový čtyřválec SV
počet válců: 4
vrtání: 65 mm
zdvih: 75 mm
obsah: 995 ccm
otáčky: 3000
výkon: 22 koní / 3000 ot. Min
karburátor: Zenith 26 VEH (Solex 26 BFRH)
celková délka: 3770 mm (tudor)
celková šířka: 1360 mm
celková výška: 1500 mm
provozní hmotnost: 750 kg
spojka: suchá třecí jednokotoučová
rozchod vpředu: 1050 mm
rozchod vzadu: 1120 mm
rozvor: 2300, od roku 1935 – 2430 mm
pneu: 130 x 40
rychlost: 85 km / hod
spotřeba: 7 l/100km
Škoda Popular OHV typ 912
výrobce: Akciová společnost pro automobilový průmysl ASAP
výroba v letech : 1937 – 1938
počet kusů: 5510
motor: řadový čtyřválec OHV
počet válců: 4
vrtání: 65 mm
zdvih: 75 mm
obsah: 995 ccm
otáčky: 3600
výkon: 27 koní / 3600 ot. Min
karburátor: Zenith 26 VEH
celková délka: 3770 mm (Tudor)
celková šířka: 1400 mm
celková výška: 1500 mm
provozní hmotnost: 800 kg
spojka: suchá třecí jednokotoučová
rozchod vpředu: 1050 mm
rozchod vzadu: 1140 mm
rozvor: 2440 mm
pneu: 5,00 x 16
rychlost: 100 km / hod
spotřeba: 8 l/100km
Škoda Popular SV typ 937 “Liduška”
výrobce: Akciová společnost pro automobilový průmysl ASAP
výroba v letech : 1939 – 1946
počet kusů: 1500
motor: řadový čtyřválec SV
počet válců: 4
vrtání: 65 mm
zdvih: 75 mm
obsah: 995 ccm
otáčky: 3000
výkon: 22 koní / 3600 ot. Min
karburátor: Zenith 26 VEJ
celková délka: 3800 mm (tudor)
celková šířka: 1400 mm
celková výška: 1480 mm
provozní hmotnost: 750 kg
spojka: suchá třecí jednokotoučová
rozchod vpředu: 1050 mm
rozchod vzadu: 1140 mm
rozvor: 2440 mm
pneu: 4,75 x 16
rychlost: 90 km / hod
spotřeba: 7,5 l/100km
Škoda Popular OHV typ 927
výrobce: Akciová společnost pro automobilový průmysl ASAP
výroba v letech : 1938 – 1946
počet kusů: 6600
motor: řadový čtyřválec OHV
počet válců: 4
vrtání: 68 mm
zdvih: 75 mm
obsah: 1089 ccm
otáčky: 3600
výkon: 30 koní / 3600 ot. Min
karburátor: Zenith 26 VEH
celková délka: 3950 mm (tudor)
celková šířka: 1480 mm
celková výška: 1520 mm
provozní hmotnost: 900 kg
spojka: suchá třecí jednokotoučová
rozchod vpředu: 1060 mm
rozchod vzadu: 1200 mm
rozvor: 2440 mm
pneu: 5,00 x 16
rychlost: 100 km / hod
spotřeba: 8,5 l/100km
Škoda Popular OHV typ 938
výrobce: Reichswerke – Hermann – Goring A.G.
výroba v letech : 1940 – 1944
počet kusů: 1019
motor: řadový čtyřválec OHV
počet válců: 4
vrtání: 68 mm
zdvih: 75 mm
obsah: 1089 ccm
otáčky: 3600
výkon: 32 koní / 3600 ot. Min
karburátor: Solex 26 BFRH
celková délka: 3950 mm (tudor)
celková šířka: 1480 mm
celková výška: 1520 mm
provozní hmotnost: 900 kg
spojka: suchá třecí jednokotoučová
rozchod vpředu: 1200 mm
rozchod vzadu: 1250 mm
rozvor: 2480 mm
pneu: 5,00 x 16
rychlost: 100 km / hod
spotřeba: 8,5 l/100km
Škoda Popular Sport – Monte Carlo, typ 909
výrobce: Akciová společnost pro automobilový průmysl ASAP
výroba v letech : 1935 – 1938
počet kusů: 72 provedení roadster a coupe
motor: řadový čtyřválec OHV
počet válců: 4
vrtání: 70 mm
zdvih: 90 mm
obsah: 1385 ccm
otáčky: 4500
výkon: 36 koní / 4500 ot. Min
karburátor: Zenith 26 VEHG
provozní hmotnost: 870 kg roadster
spojka: suchá třecí jednokotoučová
rozchod vpředu: 1100 mm
rozchod vzadu: 1200 mm
rozvor: 2570 mm
pneu: 5,50 x 16
rychlost: 160 km / hod
spotřeba: 10 l/100km
Mgr.Tomáš Kunštátský – převzato se svolením eurooldtimers.com