› Jubileum jednoho z nejvýraznějších vozů historie značky ŠKODA
› Úspěchy závodních speciálů ŠKODA v monacké rally inspirovaly vznik série vozů POPULAR Sport Monte Carlo
› Od léta 1936 do jara 1939 vzniklo na 70 roadsterů, kabrioletů a kupé
› Vyspělá konstrukce podvozku s nezávislým zavěšením všech kol a uspořádáním pohonu transaxle
POPULAR Sport Monte Carlo
Jeden z nejvýraznějších vozů z historie automobilky ŠKODA si připomíná 80. výročí od své mezinárodní výstavní premiéry. ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo se představila návštěvníkům 20. autosalonu v Paříži 1. října 1936. Zákazníky následně oslovila limitovaná edice sportovních roadsterů, kabrioletů i kupé. Dochované exempláře patří k nejatraktivnějším historickým vozům značky ŠKODA.
„Výjimečné automobily POPULAR Sport Monte Carlo před 80 lety zdařile navázaly na úspěšné angažmá mladoboleslavské značky na poli motoristického sportu, datující se již od roku 1901. Zákazníci těžili z bohatých soutěžních zkušeností značky ŠKODA, limitovaná série byla přímo odvozena od speciálu pro Rallye Monte Carlo 1936,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi.
V lednu 1936 si značka ŠKODA připsala mimořádný sportovní úspěch: roadster ŠKODA POPULAR posádky Z. Pohl – J. Hausman obsadil na Rallye Monte Carlo druhé místo ve třídě do 1500 cm3. Tento skvělý výkon se mladoboleslavská automobilka rozhodla přenést co nejblíže k zákazníkům, a sice v podobě limitované série sportovně laděných vozů s výrazně tvarovanými karoseriemi. Ta měla svou výstavní premiéru právě před 80 lety na mezinárodním autosalonu v Paříži.
Podobně jako soutěžní speciál měly i vozy pro zákazníky výkonnější čtyřválcový motor 1,4 l/23 kW z typu Rapid, třístupňová převodovka byla sloučena do jednoho bloku s rozvodovkou a diferenciálem zadní poháněné nápravy (systém transaxle). Největší rychlosti asi 110 km/h a sportovnímu naturelu vozu POPULAR Sport Monte Carlo odpovídaly účinné kapalinové brzdy. V roce 1936 činila základní cena této verze 28 500 korun, zatímco standardní roadster POPULAR 1,0 l/16 kW tehdy začínal na 18 700 Kč.
První dva vozy POPULAR Spot Monte Carlo z limitované edice vznikly v průběhu července 1936, poslední exemplář – kupé s tmavošedým metalickým lakem – byl expedován 13. ledna 1939. Z celkem 70 vyrobených kusů připadalo 24 na roadstery v lehčím provedení s jednodušší výbavou, dále vzniklo 17 komfortnějších roadsterů s dvojicí stahovacích bočních oken místo nasazovacích, 2 prostornější kabriolety, 23 kupé, 2 podvozky určené k individuálnímu karosování a konečně 2 podvozky či jen motory.
Zvláště luxusně vybavené byly dva roadstery, které československá vláda v roce 1938 věnovala hlavě spojeneckého jugoslávského státu, tehdy teprve čtrnáctiletému králi Petaru II. Karađorđevićovi. Dvoumístné kupé POPULAR Sport Monte Carlo o rozměrech 4200 x 1500 x 1370 mm vážilo 960 kg a stálo 35 000 Kč. Od října 1937 byl nabízen faceliftovaný model s předními světlomety částečně zapuštěnými do blatníků, upraveným zavěšením i odpružením kol a prodlouženým rozvorem náprav. K prominentním zákazníkům patřil například populární herec pražského Divadla na Vinohradech Otomar Korbelář.
Přibližně tucet dochovaných automobilů ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo patří k velmi vyhledávaným historickým vozům. Již od roku 1968 je součástí sbírek ŠKODA Muzea černé kupé (1937), které bylo zakoupeno v kompletním stavu a na počátku tisíciletí prošlo pečlivým restaurováním. Od té doby je úspěšně využíváno pro prezentace historie mladoboleslavské značky a patří k obdivovaným účastníkům veteránských podniků. Další vůz z limitované série POPULAR Sport Monte Carlo právě v dílnách ŠKODA Muzea prochází pečlivou renovací.