› Označení SUPERB dostaly reprezentativní vozy ŠKODA na podzim 1934
› Od roku 2001 se píší novodobé dějiny modelové řady ŠKODA SUPERB

ŠKODA SUPERB

Před 85 lety, konkrétně 22. října 1934, začala automobilka ŠKODA používat označení SUPERB. Tímto výstižným jménem zdůraznila vrcholnou kvalitu a komfort svých luxusních sedanů, do té doby označovaných jen Š 640. Výroba první generace běžela až do roku 1949, nová důstojná kapitola této řady se začala psát v roce 2001, kdy se objevila první novodobá generace vozu ŠKODA SUPERB. Aktuálně slaví úspěchy třetí generaci v provedení SUPERB a SUPERB COMBI, nejnověji i s verzí SCOUT a plug-in hybridem SUPERB iV.

Mladoboleslavská automobilka vyráběla luxusní vozy již před více než 110 lety, Laurin & Klement FF z roku 1907 měl například první řadový osmiválec vyrobený ve střední Evropě. Následovaly mimořádně tiché šestiválcové modely s šoupátkovým rozvodem Knight nebo reprezentativní osmiválec ŠKODA 860 z let 1929-1933. Štafetu následně převzala nová generace vozů ŠKODA 640, s progresivním páteřovým rámem podvozku a nezávislým zavěšením všech kol. A právě ta se stala nositelem jména, které je dnes s automobily ŠKODA pevně spjato.

Označení ´SUPERB´, v angličtině znamenající ´skvělý, vynikající, mimořádný, nádherný´, odkazuje také na latinský výraz ´suberbus´, vyjadřující mimo jiné ´hrdý´. ŠKODA název SUPERB poprvé použila v pondělí 22. října 1934, a to v souvislosti s přípravou nového typu Š 640. Prvním uživatelem tohoto sedanu o délce 5050 mm, šířce 1700 mm a výšce 1660 mm se v lednu 1935 stal generální ředitel koncernu Škoda, JUDr. Karel Loevenstein. Jeho žena Pavla zvolila červený odstín laku.

Výroba vozu s šestiválcovým motorem 2,5 l/40,5 kW (55 k) odstartovala v březnu 1935. O velkém zájmu zákazníků svědčí přibližně čtyřtýdenní dodací lhůta u uzavřených verzí, dvojnásobná v případě kabrioletů SUPERB. Příplatková výbava obsahovala autorádio se šesti elektronkami či palisandrovou skříňku za předními sedadly. Takřka každoroční inovace přinesly ještě výkonnější motory a bohatší výbavu. Po asi 600 kusech s ventilovým rozvodem SV v roce 1938 následoval SUPERB OHV s řadovým šestiválcem 3137 cm3 o výkonu 59 kW (80 k). Před zastavením výroby ve válečném roce 1940 vznikla ještě malá série vozů SUPERB 4000 s motorem V8. Produkce faceliftovaných šestiválců pokračovala v období 1946-1949, poté byla z politických důvodů ukončena. Mezi lety 1934 a 1949 vzniklo k tisícovce civilních automobilů ŠKODA SUPERB, doplněných 1660 vojenskými vozidly typů Š 952 a Š 956.