Dostupných kvalitních modelů Československých automobilů v měřítku 1:18 je na trhu poskromnu. Možná by nám stačili prsty na obou rukou, a proto je model od firmy BoS Models vozu Tatra 603 štikou v rybníku.
TATRA 603 pohled historie
Po válce pomalu začaly dosluhovat vozy T 87 a pozdější Tatraplany. Potřeba reprezentačního vozidla pro potřeby úřadů, ministerstev, vlády a KSČ byla v průběhu padesátých let stále akutnější. Poptávku po vozu této třídy nakonec na celé dvě desítky let uspokojila právě Tatra 603. Vůz byl v první řadě určen jako reprezentační služební vozidlo, respektive jako vůz určený převážně k přepravě na delší vzdálenosti.
Počáteční vývoj Tatry 603 však probíhal víceméně tajně, proti vůli tehdejšího centrálního plánování. V době, kdy byl vůz prakticky již navržen, se situace změnila a projekt dostal zelenou. V roce 1955 byl postaven první, tvarově mírně odlišný prototyp, v dalších letech následovala ověřovací série 10 kusů a následně pak malosériová výroba. První Tatry 603 slavily velký úspěch na světové výstavě EXPO 1958 v Bruselu, už předtím však měly premiéru v průběhu Zimních olympijských her v Cortině d’Ampezzo.
Karosérie Tatry 603 je dílem výtvarníka Františka Kardause a tehdejšího vedoucího pražské Tatry a její konstrukční divize, Vladimíra Popeláře. Vůz dostal jméno po V8 motoru T 603, zkoušeném v prototypech T 600 a T 602 Tatraplan Sport, ideové návrhy karoserie nesly název Valuta. Vozidlo bylo vyráběno v závodě Tatra v Kopřivnici, později v pobočném závodě Tatry v Příboře. Celkově bylo vyrobeno 20 422 vozů všech provedení.
TATRA 603 BoS Model 1:18
Díky firmě FoxToys se nám do ruky dostal resinový model vozu TATRA 603 od německého výrobce BoS Models. Model představuje třetí modernizaci interně značenou Tatra 603-3 (což ovšem z důvodů komplikovaného homologačního řízení bylo nakonec pouze interní označení, oficiálně to byla stále Tatra 603-2, model 1968).
Model je v atraktivním červeno bílém provedení, ač většina z nás si více pamatuje černé Tatry, jak vozily soudruhy. Ve stejné kombinaci je i interiér, kterému vévodí do nejmenších detailů zpracovaný volant. Také musíme vyzdvihnout zpracování světel, včetně blinkrů a mlhových světlometů.
Jak je již u nás zvykem, modely známkujeme. Až na několik drobností se nám model velice líbí, ale jednu větší výtku přeci máme. Boční rámečky jsou pouze natištěné a ještě z vnitřní části folie oken. My bychom doporučili leptaný díl, který by zvýraznil plastičnost oken. Tím výsledná známka je lepší dvojka.