Petr Ptáček malíř a grafik se narodil 16.10.1965 v České Lípě. Od roku 1991 žije a tvoří v Praze. V letech 1994 až 2002 pracoval jako odborný asistent v grafických dílnách AVU Praha, od roku 2004 je výtvarníkem na “volné noze”.

Autor se zabývá malbou, kresbou  i grafikou. Maluje akrylem a olejem, v grafice užívá hlavně techniku litografie, kterou realizuje s litografem a akademickým malířem Martinem Boudou.  Prvotinou jeho známkové tvorby je československá tramvaj Tatra T3, vyráběná od začátku šedesátých let do druhé poloviny devadesátých let 20. století podnikem ČKD Praha v závodě Tatra Smíchov.

 

PETR-PTACEK-Tramvaj-T3-16T3 byla vyvinuta především kvůli velké hmotnosti svého předchůdce – typu Tatra T2 – který nebyl pro menší provozovatele s nekvalitním kolejovým svrškem ideální. Díky nadčasovému designu a kvalitní konstrukci se tento nový vůz stal synonymem slova tramvaj. T3 je totiž rekordman v počtu vyrobených kusů jednoho modelu tramvaje (přes 14 000 vyrobených vozů). I v současnosti je (zřejmě) nejrozšířenějším tramvajovým vozem na světě. Na svoji dobu patřila k nejmodernějším vozidlům, byly použity nové materiály (např. plasty a sklolaminát).

Smíchovská Tatrovka dodala pražskému dopravnímu podniku celkem 1184 tramvají T3. Odběrateli těchto tramvají byla v minulosti i další československá města s tramvajovým provozem, prvními byly v roce 1963 Brno a Košice. Tramvaje se objevily ale i v zahraničí. Nejprve v tehdejším východním Německu – v dnešním Chemnitzu, Schwerinu anebo v jugoslávském Osijeku (dnes Chorvatsko) a v Sarajevu (dnes v Srbsku).

Největším odběratelem se ale stal bezesporu tehdejší Sovětský svaz. Do 34 měst bylo v letech 1963 až 1987 dodáno neuvěřitelných 11 353 tramvají T3.

První prototyp (evidenční číslo 6101) byl vyroben v roce 1960. Na podzim téhož roku byly v Praze zahájeny zkušební jízdy. V běžném provozu jezdil vůz od 21. června 1961.

Přestože od 90. let minulého století dochází k vyřazování T3 v českých městech, její zmodernizované verze budou po Praze jezdit ještě desítky let.

Tramvaje T3 jsou zapsány v Guinnessově knize rekordů jako nejpočetněji vyrobený typ tramvají na světě.

PETR-PTACEK-Tramvaj-T3-17FDC – obálka prvního dne vychází společně se známkou stejné emise. Kromě nalepené známky a otisku příležitostného razítka ke dni vydání je v levé části obálky přítisk, vztahující se k námětu známky – prototyp TIII (T3) z roku 1960.

PETR-PTACEK-Tramvaj-T3-18

Nálepní list vychází společně se známkou stejné emise. Kromě nalepené známky a otisku razítka jsou zde také uvedena jména autorů podílejících se na výrobě známky.PETR-PTACEK-Tramvaj-T3-20

Pár záběrů ze dne vydání a autogramiády autora Petra PTÁČKA ze dne 23.9.2015.